Co może być przyczyną skrzypienia i trzeszczenia kierownicy podczas skręcania?
Typowym objawem wielu awarii jest niepokojący hałas, który pojawia się wskutek zużycia poszczególnych podzespołów. Nie inaczej jest w przypadku układu kierowniczego. Jeżeli podczas kręcenia kierownicą występuje skrzypiący lub chrobotający dźwięk, którego nie było wcześniej, to z całą pewnością należy się temu przyjrzeć i usunąć awarię. Jednak układ kierowniczy współpracuje m.in. ze wspomaganiem, układem napędowym oraz z zawieszeniem pojazdu, dlatego wskazanie miejsca usterki może wymagać czasochłonnej diagnostyki. Jakie przyczyny mogą powodować chrobotanie podczas kręcenia kierownicą?
Powodów skrzypienia może być wiele. Dlatego najpierw należy określić przyczynę, zanim zaczniemy wymieniać jakiekolwiek części. Zwłaszcza że problem niekoniecznie leży w układzie kierowniczym. Powodem mogą być nawet nierównomiernie zużyte opony lub brak właściwej geometrii w zawieszeniu. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, czy chrobotaniu nie towarzyszą inne objawy, lub występuje ono tylko w określonych momentach. Dzięki temu diagnosta może trafniej wytypować możliwe przyczyny, co skróci czas niezbędny na znalezienie źródła awarii.
Jeżeli dojdzie do uszkodzenia kolumny kierowniczej, to oprócz chrobotania w trakcie kręcenia, da się zwykle wyczuć drgania na kierownicy. Wibracje i luz na kierownicy, a także skrzypiący hałas, mogą pochodzić też m.in. ze zużytych końcówek drążków kierowniczych. Ponadto na awarie narażone są przeguby homokinetyczne półosi – do ich zniszczenia mogą przyczynić się uszkodzone osłony, przez które przedostają się zanieczyszczenia. Uszkodzenie przegubów może być powodem trzeszczenia w trakcie skręcania kierownicą na postoju.
Powodem hałasów mogą być również problemy z hydraulicznym układem wspomagania. W tym przypadku wina może leżeć po stronie zbyt niskiego poziomu płynu do wspomagania. Wówczas wystarczy zwykłe uzupełnienie poziomu płynu w zbiorniku. Jeżeli jednak to nie usuwa problemu, należy przyjrzeć się pompie wspomagania. W niektórych przypadkach skrzypienie może być również efektem skrajnie zużytej przekładni kierowniczej. Towarzyszą temu zwykle również inne objawy jak m.in. rozszczelnienie przekładni i wyciek płynu.
Skręcanie kierownicy zmienia położenie kół, dlatego pośrednio zmusza do pracy także na elementy zawieszenia. W efekcie skrzypienie może wydobywać się z gumowych części w zawieszeniu, które uległy zużyciu. Zużyta guma traci swoją elastyczność i właściwości, a w trakcie pracy wywołuje skrzypienie. Skrzypienie może w takiej sytuacji występować jedynie w suchych warunkach – jeżeli powodem hałasu jest zużycie metalowo-gumowych tulei wahaczy. W trakcie deszczu i jazdy na mokrej nawierzchni woda zwilża gumę, przez co przestaje ona skrzypieć. Jednak po wyschnięciu problem natychmiast wraca.
Ponadto powodem skrzypienia może być łożysko amortyzatora w górnym mocowaniu. W tym wypadku opady nie przedostają się do gumowego elementu, więc deszcz nie spowoduje wyciszenia skrzypienia. Można jednak sprawdzić, czy polanie łożyska wodą nie spowoduje chwilowego wyciszenia skrzypienia.
Hałas wydobywający się podczas kręcenia kierownicą może być też efektem elementów niezwiązanych z układem kierowniczym, czy nawet zawieszeniem. Przykładowo zużyty pasek klinowy może wywoływać pisk, który zwiększa się podczas skręcania, lub nawet przeradza w bicie po maksymalnym przekręceniu koła kierownicy – skręt kół obciąża pasek i nasila objawy. W efekcie samodzielne określenie przyczyn może być dosyć problematyczne. Powodem może być też m.in. tarcie spowodowane źle dobranym lub nieprawidłowo zamontowanym elementem. Dlatego w przypadku pojawienia się hałasu, należy zwrócić uwagę na towarzyszące mu okoliczności i możliwie szybko odwiedzić profesjonalny warsztat.
W diagnostyce pomocne może być sprawdzenie za pomocą złącza OBD i komputera, czy w pamięci jednostki sterującej nie pojawiły się błędy wskazujące na usterkę jakiegoś elementu. Sprawny układ kierowniczy ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy i komfort korzystania z samochodu. Dlatego nie warto odkładać naprawy w czasie – usterka może doprowadzić do poważniejszych problemów, które będą bardziej kosztowne w usunięciu.