Układ kierowniczy w samochodzie składa się z trzech zasadniczych elementów: kolumny kierownicy, przekładni kierowniczej i mechanizmu zwrotnicy. Zazwyczaj kolumna kierownicy ma formę dwuczęściowego wału, który biegnie od koła kierownicy do przekładni kierowniczej. Przekładnia jest zwykle zębatkowa i można spotkać się z jej potocznym określeniem „maglownica”. Rozwiązanie to jest stosowane głównie w samochodach o napędzie na oś przednią. Przekładnia kierownicza jest ułożona poziomo względem kolumny kierownicy. Ostatnim elementem układ u kierowniczego jest mechanizm zwrotnicy, za pomocą którego połączona jest przekładnia z kołami kierowanymi. Końcówki przekładni są połączone z drążkami kierowniczymi zakończonymi właśnie końcówkami drążków. Ich zadaniem jest zmiana położenia zwrotnicy, a w efekcie kół samochodu.
Końcówka drążka kierowniczego została stworzona w celu połączenia zwrotnicy koła z układem kierowniczym. Zwykle jest zbudowana z przegubów kulowych, dzięki którym możliwy jest ruch zawieszenia koła oraz skręt zwrotnicy względem przekładni kierowniczej. Od końcówki drążka kierowniczego zależy poziom manewrowości auta, komfort jazdy i przede wszystkim bezpieczeństwo.
Awarię końcówki drążka można rozpoznać po hałasie i stukaniu z okolic komory silnika, a także luzach, wibracjach i drżeniu kierownicy. Jeżeli istnieje podejrzenie usterki końcówki drążka, należy jak najszybciej wymienić ten element, gdyż jazda z niesprawnym układem kierowniczym jest bardzo niebezpieczna. Cena końcówki drążka kierowniczego wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.
10000 produktów
Wybierz auto