🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Diesel czy benzyna – jaki silnik będzie lepszym wyborem?

Benzyna czy diesel – jaki silnik wybrać?

Zakup samochodu – zarówno nowego, jak i używanego – wiąże się z podjęciem kilku kluczowych decyzji. Jedną z nich jest rodzaj silnika – benzyna lub diesel. W niektórych przypadkach kierowcy z góry wiedzą, który z nich wybiorą. Wielu nabywców staje jednak przed dylematem: jaki silnik będzie lepszym wyborem?

Diesel czy benzyna

Czym różni się diesel od benzyny?

Różnice konstrukcyjne pomiędzy jednostkami benzynowymi a silnikami diesla, wpływają na odmienną charakterystykę pracy wynikającą z odmiennej zasady działania silników benzynowych i diesli. To z kolei przekłada się nie tylko na odczucia z jazdy, ale również na awaryjność i zużycie paliwa. Co odróżnia silnik benzynowy od diesla?

Zasada działania

Główną różnicą jest sposób, w jaki mieszanka paliwowo-powietrzna ulega zapłonowi. Silnik benzynowy opiera się na układzie zapłonowym, w którym świece zapłonowe generują iskrę inicjującą zapłon.

W dieslu zapłon następuje w sposób samoczynny – powietrze zostaje sprężone do takiego stopnia, aby jego temperatura osiągnęła wartość wystarczającą do zapłonu samoczynnego. Wówczas, po wtryśnięciu dawki paliwa, mieszanka ulega zapłonowi.

Awaryjność

Silniki benzynowe są względnie prostszymi konstrukcjami niż diesle, dlatego uchodzą za mniej awaryjne. Również koszty ich naprawy są zazwyczaj niższe. Silniki wysokoprężne wyposażone są w podzespoły, np. filtr DPF, które zapewniają im zgodność z normami emisji spalin.

Elementy takie jak DPF są niestety dosyć powszechnym powodem awarii, często wynikającym z niewłaściwego użytkowania diesla – jazdy niedogrzanym silnikiem na krótkich dystansach. Wynika to z faktu, iż diesel znacznie dłużej rozgrzewa się do pożądanej temperatury pracy, niż silnik benzynowy.

Wśród podzespołów samochodów z dieslem, które są podatne na awarie, często wymienia się również turbosprężarkę i koło dwumasowe. Te elementy są jednak obecnie coraz częściej stosowane również w silnikach benzynowych.

Downsizing – stosowanie silników o coraz mniejszej pojemności – sprawił, że konieczne jest stosowanie w nich turbosprężarek, aby osiągnąć pożądany poziom mocy. Wzrost mocy wymusza z kolei obecność koła dwumasowego.

Spalanie

Silniki wysokoprężne charakteryzują się niższym spalaniem w porównaniu do jednostek benzynowych. Wynika to z ich wyższej sprawności cieplnej. Diesle są w stanie przekształcić w pracę około 50% z całości dostarczonej energii. W przypadku silników benzynowych sprawność cieplna może wynosić maksymalnie około 38%.

Diesel a benzyna - spalanie

W jakim zakresie obrotów pracuje diesel a w jakim benzyna

Odmienny jest również zakres obrotów, w jakich pracują diesle i jednostki benzynowe. Silniki wysokoprężne oferują wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów. Ich zakres pracy kończy się na poziomie 4500 obr/min. Najefektywniej pracują w zakresie około 1600-3200 obr/min.

Jednostki benzynowe natomiast muszą wkręcić się na wyższe obroty, aby zaoferować pełnię swoich osiągów. Dlatego kręcą się do około 7000 obr/min, oferując najwyższą efektywność w zakresie około 2500-5000 obr/min. Silniki benzynowe montowane w samochodach sportowych są w stanie osiągać jeszcze wyższe obroty – nawet 9000 obr/min.

Diesel a benzyna – różnice w jeździe

Jak różnice między obydwoma rodzajami silników przekładają się na zachowanie na drodze? Diesel oferujący wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów jest w stanie lepiej poradzić sobie z jazdą z dużym obciążeniem np. z przyczepą. Jednak dzięki szerszemu zakresowi obrotów, jednostka benzynowa lepiej nadaje się do sportowej jazdy.

Silniki diesla rozgrzewają się wolniej niż benzynowe, ale są dzięki temu bardziej odporne na przegrzanie. Dlatego lepiej sprawdzą się podczas pokonywania dużych dystansów na autostradzie ze stałą, względnie wysoką prędkością, utrzymywaną na relatywnie niskich obrotach 1800-2300.

Jednostki benzynowe lepiej znoszą obroty. Dlatego nie należy przesadzać i utrzymywać zbyt niskich, aby osiągnąć jak najniższe spalanie. Poruszanie się silnikiem benzynowym na obrotach poniżej 2000 obr/min w długim okresie może doprowadzić do awarii. Lepsze przystosowanie silników benzynowych do obrotów sprawia, że skuteczniej sprawdzą się w mieście. Są odporniejsze na ciągłe zmiany obrotów podczas przyspieszania i hamowania.

Diesel czy benzyna 2021 – jaki silnik wybrać?

Decyzja, który rodzaj silnika wybrać, powinna zostać uzależniona od sposobu użytkowania samochodu. Wielu kierowców może skusić niskie spalanie diesla. Zakup samochodu z tym silnikiem w salonie wiąże się jednak z wyższym wydatkiem ze względu na większe koszty produkcji.

Użytkując diesla w długim okresie wyłącznie w mieście, znacznie wzrasta ryzyko awarii. Pokonywanie krótkich dystansów, częste odpalanie i gaszenie silnika wysokoprężnego może szybko zaprowadzić pojazd do serwisu, którego koszt pochłonie oszczędności wygenerowane dzięki niższemu spalaniu.

Diesel sprawdzi się na autostradach

Korzystanie z silnika benzynowego w mieście będzie nie tylko objęte niższym ryzykiem awarii, ale również wygodniejsze i bardziej komfortowe – jego praca nie jest tak głośna i nie generuje tak dużych wibracji, jak w dieslu. Komfort jazdy w mieście wzrasta szczególnie w przypadku ręcznej skrzyni biegów – zmiana przełożeń nie będzie konieczna tak często.

Kierowcy, którzy poruszają się przede wszystkim w mieście, powinni zatem wybrać silnik benzynowy. Aby w pełni wykorzystać potencjał diesla, należy decydować się na ten typ jednostki, dopiero gdy nasz roczny przebieg obejmuje co najmniej kilkanaście tysięcy kilometrów na trasach szybkiego ruchu oraz autostradach.