Jaka jest cena wymiany rozrządu?
Sprawna praca silnika w samochodzie jest zależna od właściwej synchronizacji ruchu tłoków oraz pracy zaworów dolotowych i wylotowych. Dzięki temu doprowadzanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów oraz wyprowadzanie spalin następuje we właściwym momencie. Pracą zaworów zarządza układ rozrządu. Napęd jest przenoszony na rozrząd z wału korbowego – w przenoszeniu napędu pośredniczy pasek lub łańcuch rozrządu. W efekcie nieustannej pracy przychodzi moment, gdy pasek czy też łańcuch rozrządu wymaga wymiany. Jak często należy przeprowadzać wymianę rozrządu i jaka jest cena tej usługi?
Na całkowitą cenę wymiany rozrządu składa się cena podzespołów oraz cena usługi. Koszt zakupu samego paska lub łańcucha zaczyna się od kilkudziesięciu złotych, ale może sięgnąć około 700. Zakup zestawu rozrządu zawierającego wszystkie części potrzebne do przeprowadzenia wymiany startuje od około 200-400 zł, ale w przypadku najdroższych zestawów łańcucha rozrządu, cena wynosi nawet około 3500 zł i więcej.
Koszt robocizny w najprostszych konstrukcjach powinien oscylować wokół 400-700 zł. Bardziej złożone układy rozrządu wymagające dodatkowych czynności podczas wymiany podnoszą cenę do około 800-1500 zł. Najbardziej złożone układy rozrządu wymagają demontażu wielu podzespołów, przez co cena usługi może sięgać nawet 2500-4000 zł i więcej. Na koszt wpływa oczywiście także lokalizacja warsztatu. Ceny w małych miejscowościach będą zdecydowanie niższe – różnica może sięgać nawet około 500 zł. Koszt wymiany rozrządu w autoryzowanym serwisie może być natomiast nawet o połowę droższy niż w niezależnym warsztacie.
Koszt wymiany rozrządu obejmujący części oraz robociznę zaczyna się od około 800-1000 zł w najprostszych przypadkach i sięga około 3000 zł w bardziej złożonych modelach. łączna cena zakupu i wymiany rozrządu może jednak sięgnąć nawet 6000-8000 zł w przypadku układów o najbardziej skomplikowanej konstrukcji i pracochłonnym procesie wymiany, które wymagają zakupu drogich części.
Oprócz paska lub łańcucha w skład układu rozrządu wchodzą też napinacze i rolki prowadzące, które zapewniają właściwy naciąg oraz stabilizują ruch paska lub łańcucha. Ponadto elementami tego układu są też koła zębate – przy wale korbowym oraz przy wałkach rozrządu. Na kołach zębatych jest osadzony pasek (lub łańcuch) rozrządu i dzięki temu ruch wału korbowego przenosi się na wałki rozrządu, które mogą w efekcie otwierać i zamykać zawory. W niektórych silnikach elementem układu jest również pompa wody, która także jest napędzana paskiem rozrządu – w takich przypadkach wymiana rozrządu obejmuje również ten podzespół.
Gdy rozrząd działa prawidłowo, to idealna synchronizacja zaworów i tłoków przekłada się na maksymalną moc, optymalne spalanie i płynną pracę jednostki napędowej. Jednak układ rozrządu pracuje pod znacznym obciążeniem – pasek, czy też łańcuch jest nieustannie naprężony, w układzie występuje tarcie, a dodatkowo towarzyszy temu wszystkiemu wysoka temperatura. Skutkiem tego jest postępujące zużycie elementów układu. W efekcie paski i łańcuchy rozciągają się, zużyte napinacze przestają utrzymywać napęd rozrządu w optymalnej pozycji, a synchronizacja pracy zaworów obniża się, co niekorzystnie wpływa na pracę silnika i prowadzi do awarii.
Gdy dojdzie do zerwania elementu przenoszącego napęd na rozrząd, silnik ulegnie całkowitej awarii – jedynym wyjściem będzie wymiana jednostki napędowej, a w niektórych przypadkach ratunkiem będzie kapitalny remont silnika. Dlatego niezależnie od sytuacji, cena wymiany rozrządu będzie zdecydowanie bardziej przystępna, niż koszt usunięcia skutków awarii.
Koszt wymiany rozrządu jest w znacznej mierze zależny od częstotliwości jego wymiany. Nieskomplikowane układy wykorzystujące pasek rozrządu wymagają częstszego serwisu, ale cena usługi jest stosunkowo przystępna. Zwłaszcza w porównaniu z układami, w których wymiana jest przeprowadzana rzadko np. tylko raz przez cały żywot pojazdu, ale rachunek za usługę wymiany rozrządu opiewa na kilka tysięcy złotych.
Częstotliwość wymiany rozrządu zależy od kilku czynników – najważniejsze z nich to:
– Przebieg samochodu – producenci samochodów podają, co ile km należy wymieniać rozrząd w ich modelach. W wielu przypadkach wymiana paska następuje po około 60-80 tys. km. Niektóre nowsze modele mają natomiast wymagać wymiany nawet po 200 tys. km. Zdarza się jednak, że zalecenia producentów samochodu nijak się mają do rzeczywistości. W efekcie po kilku latach okazuje się, że rozrząd nie jest tak wytrzymały, jak zapowiadano, przez co w niektórych silnikach mechanicy rekomendują czasem skrócenie interwałów wymiany nawet o połowę.
– Wiek rozrządu – jeżeli nasz samochód nie pokonuje tak dużych dystansów, to wymianę należy oprzeć na kryterium czasu – zwykle wymiana powinna nastąpić po około 3-5 latach. Surowce wchodzące w skład pasków rozrządu ulegają bowiem degradacji i paski stają się z czasem bardziej podatne na pękanie oraz zerwanie. Ponadto wymianę rozrządu zaleca się w samochodach, które mają za sobą dłuższy postój – zwłaszcza w niekorzystnych warunkach. W nieużywanym silniku również dochodzi do degradacji paska, a mechanizmy z nim związane ulegają zastaniu. W efekcie rozrząd może łatwo ulec awarii.
– Objawy zużycia rozrządu – dodatkowo wymiana rozrządu powinna zostać wykonana niezwłocznie, jeżeli pojawią się objawy wskazujące na jego zużycie – niezależnie od czasu czy przebiegu. Przede wszystkim są to niepożądane dźwięki towarzyszące jego pracy – metaliczne stukanie lub grzechotanie. Należy też zwracać uwagę na wygląd paska – czy jego powierzchnia nie jest popękana, wytarta lub naderwana, a także czy nie widać na nim śladów oleju, który obniża wytrzymałość materiału. Krótko mówiąc, pasek powinien wyglądać idealnie. Zużyty rozrząd może powodować także problemy z uruchomieniem silnika, nierówną pracę jednostki, czy też spadek mocy – to jednak dosyć ogólne objawy i mogą być wynikiem innych awarii, przez co konieczna będzie dokładniejsza diagnostyka.