Jakie auto do 30 tys. zł – które modele są warte uwagi?

Polecane samochody do 30 tys. zł

Używane samochody do 30 tys. zł zapewniają dosyć szeroki wybór różnych modeli. W efekcie kierowcy dysponujący taką właśnie kwotą mogą mieć poważny dylemat, jakie auto do 30 tys. zł wybrać. W tym artykule zebraliśmy modele w różnych typach nadwozia – od aut rodzinnych, przez hatchbacki, aż po auta sportowe, na które warto wziąć pod uwagę, mając do wydania około 30 tys. zł.

Auta do 30 tys. zł

Auto do 30 tys. zł – na co zwracać uwagę w trakcie wyboru?

Kupując auto do 30 tys. zł, należy mieć na uwadze późniejsze wydatki. Oprócz zużycia paliwa należy pamiętać o kwestiach takich jak m.in. koszty serwisu i wymiany części, a także ubezpieczenie. Dodatkowo w używanym samochodzie niezbędna może być natychmiastowa wymiana niektórych części zaraz po zakupie. Dlatego warto zachować około 20% budżetu na wydatki związane z eksploatacją pojazdu.

Przed zakupem konkretnego auta lepiej sprawdzić też orientacyjne ceny podstawowych części eksploatacyjnych, takich jak m.in. tarcze hamulcowe, sprężyny amortyzatorów, czy filtry. Rozsądnie jest także zorientować się w dostępności części – niektóre elementy mogą być trudne do zdobycia.

Warto pamiętać o tym, że każdy używany samochód może mieć swoje mankamenty. Dlatego auto, którego zakup bierzemy pod uwagę, warto sprawdzić wcześniej na stacji diagnostycznej – doświadczony specjalista może wykryć wady, które zostały dobrze zamaskowane i są niewidoczne na pierwszy rzut oka.

Samochód do 30 tys. zł – jaki wybrać?

Budżet na samochód w kwocie 30 tys. zł zapewnia dosyć szeroki wybór – można zdecydować się na nieco starsze, ale lepiej wyposażone auto z mocniejszym silnikiem, lub młodszy, ale gorzej wyposażony model. Nie warto jednak stawiać wyposażenia i mocy ponad stan techniczny – zaniedbane auto może okazać się skarbonką bez dna, która pochłonie znacznie więcej niż 30 tys. zł. Dlatego przede wszystkim warto zdecydować się na samochód, który jest utrzymany w jak najlepszym stanie.

Osobowe i rodzinne samochody do 30 tys. zł

Rodzinne samochody do 30 tys. zł to przede wszystkim sedany i kombi, a w przypadku liczniejszych rodzin pod uwagę brane są również minivany. Auta rodzinne powinny przy tym zapewniać komfort i bezpieczeństwo, gdyż stosunkowo często służą do wspólnego podróżowania.

Audi A6 C6

Audi A6 C6 to model, którego ceny zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych. Za około 30 tysięcy złotych można znaleźć zadbany i dobrze wyposażony egzemplarz. Samochód oferuje wysoki komfort podróżowania i bagażnik o pojemności 555 litrów w wersji sedan oraz 565 litrów w wersji kombi. Dlatego powinien spełnić rodzinne potrzeby oraz zapewnić użyteczność i wygodę podczas wspólnych wyjazdów. Audi A6 C6 jest cenione za trwałość. Polecany silnik benzynowy to 2.4 V6, który dobrze współpracuje z instalacją gazową. Wśród jednostek wysokoprężnych można rozważyć 2.0 TDI z Common Rail lub większe jednostki V6 o pojemności 2.7 i 3.0. Skrzynia Multitronic jest uznawana za awaryjną, ale po wyremontowaniu zapewnia wyjątkowy komfort jazdy.

Ford Galaxy Mk3

Ford Galaxy trzeciej generacji to model, który łączy przestronne wnętrze minivana oraz dobrze zestrojone zawieszenie. Dzięki temu zapewnia dobrą dynamikę pomimo uniesionej sylwetki. Możliwość montażu trzeciego rzędu siedzeń sprawia, że samochód zyskuje dodatkowe dwa miejsca i może przewieźć nawet 7 osób. Model jest ceniony również za dobre silniki. Podstawowym wyborem jest benzynowa jednostka 1.6 EcoBoost o mocy 160 KM, ale silniki 2.0 i 2.3 również zdobywają pozytywne opinie. Samochód występuje z silnikami wysokoprężnymi – w tym wypadku najpopularniejszym wyborem jest jednostka 2.0 TDCi o mocy 140 lub 163 KM.

BMW serii 5 E60/E61

BMW serii 5 E60 to model w wersji sedan, odmiana kombi jest oznaczona jako E61. Ten samochód oferuje wyjątkową przyjemność z jazdy m.in. dzięki idealnemu rozkładowi masy. Z uwagi na sportowe zacięcie, warto sprawdzić samochód przed zakupem na stacji diagnostycznej – niektóre egzemplarze przeszły poważne naprawy, które nie zawsze wykonano w profesjonalny sposób. Polecane silniki to sześciocylindrowe jednostki serii M – benzynowy M54 i wysokoprężny M57. Warty uwagi jest również dwulitrowy diesel M47, który również jest niezawodny. Nowsze jednostki o oznaczeniu N są uznawane za bardziej awaryjne – np. diesel N47 jest znany z dość kosztownej wymiany rozrządu, który ulega zużyciu stosunkowo szybko.

BMW serii 5 E60

Toyota Corolla E15

Toyota Corolla oznaczona symbolem E15 to dziesiąta generacja modelu. Ten samochód jest ceniony za swoją niezawodność i dosyć przestronną kabinę z całkiem pakownym bagażnikiem. Jednostki benzynowe są niemal bezawaryjne, chociaż zdarzają się im problemy z sondą lambda czy czujnikiem położenia wału korbowego. Mogą również zużywać olej, co przy braku uzupełniania ubytków może wywołać problemy ze sprawnością zmiennych faz rozrządu. Kierowcy poszukujący diesla mogą postawić na motor 1.4 D-4D, który dzięki prostej konstrukcji jest tańszy w eksploatacji. Większa, 2-litrowa jednostka wysokoprężna zapewnia lepszą dynamikę, ale starsze egzemplarze z początku produkcji miewały problemy z uszczelką pod głowicą.

Renault Scenic III

Renault Scenic III to kompaktowy minivan, który może być trafionym wyborem dla kierowców poszukujących przestronnego wnętrza, ale bez przesadnie dużej karoserii. Model jest doceniany za wygodną pozycję za kierownicą. Silniki benzynowe, które najlepiej znoszą pracę na LPG to jednostki wolnossące o pojemności 1.6 oraz 2.0 l. Turbodoładowany silnik 1.4 TCe może wymagać częstszej regulacji zaworów podczas jazdy na LPG. Za najtrwalsze diesle dostępne w Renault Scenic III uznaje się silniki 1.6 oraz 2.0 dCi. Silniki 1.5 dCi oraz 1.9 dCi mogą stwarzać nieco wyższe ryzyko awarii. Wśród typowych usterek tego modelu wymienia się problemy z elektroniką, która jest wrażliwa na wilgoć. Problematyczne bywają także dwusprzęgłowe skrzynie EDC – szczególnie przy wysokim przebiegu.

Renault Scenic III

Hatchback i auto miejskie do 30 tys. zł

Samochody w nadwoziu hatchback do 30 tys. zł mogą być dobrym wyborem do miasta – dzięki niedużym rozmiarom sprawdzą się na zatłoczonych ulicach i ciasnych parkingach. To modele chętnie wybierane przez młodych ludzi, którzy nie potrzebują znacznej przestrzeni wnętrza, a bardziej liczy się dla nich łatwość manewrowania.

Honda Civic VIII

Honda Civic VIII to model, który wprowadził małą rewolucję, dzięki swojemu designowi. Auto otrzymało wyjątkowo nowoczesny wygląd, przez co przylgnął do niego pseudonim „UFO”. Atutem tego modelu jest obszerny bagażnik, który wyróżnia go na tle innych samochodów kompaktowych. Optymalnym wyborem jest silnik 1.8 i-VTEC o mocy 140 KM. Słabsze jednostki mogą być niezadowalające pod względem dynamiki. Jednostki benzynowe nie są szczególnie awaryjne, ale jazda na gazie wymaga pilnowania regulacji zaworów – zaleca się wykonywać ją co około 20 tys. km. Jedyny diesel to 2.2 i-CTDi, który w tak małym i lekkim samochodzie zapewnia dynamiczne osiągi, ale jego utrzymanie może być droższe z uwagi na koszty wymiany osprzętu.

Audi A3 8P

Audi A3 8P to druga generacja tego modelu, a zarazem popularny wybór wśród hatchbacków do 30 tys. zł. Samochód łączy w sobie dobrą jakość i precyzyjne prowadzenie. Dzięki temu zapewnia przyjemność użytkowania, a elementy wnętrza nie niszczeją szczególnie mocno pod wpływem czasu. Audi A3 8P w wersji 5-drzwiowej oferuje zaskakująco dużo miejsca na nogi, ale bagażnik ma taką samą pojemność jak w odmianie 3-drzwiowej – 350l. Za najtrwalszy silnik benzynowy dostępny w tym modelu uznaje się wolnossącą jednostkę o pojemności 1.6 l o mocy 102 KM. W przypadku diesli praktykuje się zasadę, że w modelach z początku produkcji należy wybierać silnik 1.9 TDI, natomiast najmłodsze egzemplarze najlepiej spisują się, jeżeli pod ich maską znajduje się silnik 2.0 TDI.

VW Golf VI

VW Golf VI oferuje dobrą ergonomię wnętrza, połączoną z wyraźnie wyższą jakością wykonania w porównaniu z wcześniejszą generacją tego modelu. Wolnossące silniki benzynowe o pojemności 1.4 i 1.6 l są uznawane za stosunkowo trwałe. Z czasem w modelu pojawiły się silniki TSI o pojemnościach 1.2, 1.4 i 1.8, które mogą wymagać większej dbałości. W silniku 1.4 TSI należy szczególnie zadbać o wymianę rozrządu, a jednostka 1.8 TSI może sprawiać problemy ze zużyciem oleju i wymagać remontu. Za szczególnie awaryjne uznawane są silniki Twincharger. Wśród diesli znalazły się jednostki 1.6 TDI oraz 2.0 TDI, które dzięki wtryskom common rail sprawują się dobrze, chociaż w niektórych przypadkach mogą wystąpić problemy z pompą wysokiego ciśnienia.

Ford Fiesta Mk7

Ford Fiesta siódmej generacji to model ceniony za typowe dla Fordów zawieszenie – sztywne i pewne w prowadzeniu, ale oferujące pewien zapas komfortu. Jakość wykonania wnętrza zapewnia odporność na zużycie, ale niektórzy mogą zarzucić mu pewne niedociągnięcia w kwestii ergonomii. Pomimo tego cztery osoby mogą zmieścić się w nim bez problemów. Najsłabsze silniki 1.25 16V mogą zostawiać niedosyt przez dosyć niską moc wynoszącą 60 KM. Jednak mocniejsze jednostki oferujące około 100 KM są w stanie zapewnić nieco emocji w trakcie jazdy.

Ford Fiesta Mk7

Opel Astra IV (J)

Astra czwartej generacji oznaczona literą J jest wyjątkowo udanym modelem w historii marki Opel. W efekcie jego produkcja trwała aż przez 10 lat – przez pewien czas równolegle z kolejną generacją K. Model zapewnia stabilne i pewne prowadzenie, a także szeroki wybór silników. W zasadzie wszystkie jednostki są uznawane za dobry wybór, ale najbardziej bezawaryjnym jest wolnossący silnik benzynowy 1.4. Nieco więcej problemów może sprawić diesel 1.6 CDTi montowany po 2014 roku. Największy mankament Astry J to skrzynia biegów oznaczona symbolem M32 – lepiej unikać egzemplarzy, które ją wykorzystują.

Samochody sportowe i cabrio do 30 tys. zł

30 tys. zł to budżet wystarczający na zakup emocjonującego auta sportowego lub kabrioletu.

Mazda MX-5 II

Mazda MX-5 drugiej generacji to samochód dla kierowców, którzy oczekują satysfakcji z jazdy i przyjemności z użytkowania. Z uwagi na sportowy charakter tego roadstera nie należy wymagać szczególnie przestrzennego kokpitu i bagażnika, ale samochód rekompensuje to właściwościami jezdnymi. Model występuje z silnikami 1.6 oraz 1.8. Mniejsza jednostka jest uznawana za mniej awaryjną, ale silnik 1.8 zapewni lepsze wrażenia z jazdy. Typowe usterki tego modelu są związane z cewkami zapłonowymi oraz z korozją.

Ford Focus ST Mk2

Ford Focus ST Mk2 to sportowy model, który dzięki czterodrzwiowemu nadwoziu może zapewnić codzienną użyteczność. 5-cylindrowy silnik o mocy 225 KM zapewnia dobre parametry, a układ jezdny oferuje przyjemne prowadzenie bez nadmiernej podsterowności, pomimo przedniej osi napędowej. Jako wady modelu wymienia się przede wszystkim duże spalanie oraz awarie półosi napędowych.

BMW Z3

BMW Z3 to mały zwinny roadster, którym jeździł nawet James Bond. Niska masa na poziomie 1300 kg oraz tylny napęd sprawiają, że auto zapewnia ogromną satysfakcję z prowadzenia. Chociaż na rynku mogą przeważać mocno zniszczone egzemplarze za kilka-kilkanascie tys. zł., to przy budżecie na poziomie 30 tys. zł można znaleźć godny uwagi egzemplarz.

BMW Z3

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera to niezwykle stylowe auto sportowe z Włoch. Budżet 30 tys. zł raczej nie wystarczy na topową wersję z silnikiem 3.2, ale jednostka 2.2 o mocy 185 KM, jest w stanie zapewnić przyjemność z jazdy. Alternatywą może być diesel 2.4 JTDM mocy 200 KM, który również zapewnia satysfakcjonujące osiągi. Przed zakupem Brery warto poznać historię serwisowania rozrządu, która powinna być częstsza, niż zalecał producent oraz sprawdzić stan cewek zapłonowych.

Chrysler Crossfire

Chrysler Crossfire to amerykańskie coupé, stworzone na bazie Mercedesa SLK. Silnik V6 o mocy 218 KM jest stosunkowo trwały, najczęściej problemy sprawiają cewki zapłonowe. Wersja SRT-6 o mocy 335 KM to już naprawdę mocny samochód, ale zadbany egzemplarz może być poza zasięgiem kwoty 30 tys. zł. Przed zakupem należy zwrócić szczególną uwagę na wycieki oleju oraz pracę skrzyni biegów, a także sprawdzić, czy na tylnej klapie nie ma ognisk korozji.