🔥 -7% na części od BOSCH i FEBI! Kod: DROGA7

Koło dwumasowe – objawy zużycia dwumasy

Jakie są objawy zużytego koła dwumasowego?

Zużycie dotyka większości podzespołów samochodu. Jednak niektóre z nich, z uwagi na koszty wymiany, są szczególnie niepożądane. Zdecydowanie można tutaj wymienić dwumasowe koło zamachowe, czyli w skrócie DKZ. Ten element nazywany potocznie „dwumasą” pełni bardzo ważną funkcję, która przekłada się na komfort użytkowania samochodu, a także m.in. chroni skrzynię biegów przed nadmiernymi obciążeniami. Zanim jednak odpowiemy na pytanie: jakie są objawy uszkodzonego koła dwumasowego, warto powiedzieć co nieco o jego budowie i funkcjach.

Koło dwumasowe

Jaką funkcję spełnia dwumasa?

Popularność koła dwumasowego wzrosła znacząco na początku XXI wieku, wraz ze sporym zwiększeniem się mocy silników. Dotyczy to w szczególności jednostek Diesla, które od najniższych obrotów generują duży moment obrotowy. Dwumasa stosowana jest również w wielu modelach samochodów z silnikiem benzynowym. Aby skrzynia biegów nie była zanadto obciążona pracą z dużą ilością niutonometrów, stosuje się właśnie DKZ.

Praca dwumasy przekłada się również w dużej mierze na komfort korzystania z pojazdu – ten podzespół absorbuje drgania generowane podczas pracy silnika dysponującego dużą mocą i momentem obrotowym.

Na koło dwumasowe składają się dwie tarcze, tzw. masy, pomiędzy którymi znajduje się tłumik drgań skrętnych – sprężyna, która absorbuje wibracje. Dwumasowe koło zamachowe znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, bezpośrednio przylega do niego tarcza sprzęgła oraz docisk sprzęgła.

Uszkodzona dwumasa – objawy

Główne objawy zużycia koła dwumasowego to drgania przenoszące się na nadwozie – pojawiają się w trakcie przyspieszania z niskich obrotów. Podczas ruszania daje się wyczuć również dosyć charakterystyczne szarpnięcia. Warto też zwrócić uwagę na pedał sprzęgła, którego drgania może powodować zużyte koło dwumasowe.

Zużyta dwumasa może powodować problemy z płynną zmianą biegów. Przejawia się także dźwiękami, których sprawne koło dwumasowe nie wydaje. Słychać je z okolicy skrzyni biegów podczas pracy na biegu jałowym. Uszkodzone koło dwumasowe można rozpoznać też po 2-3 stuknięciach w ostatniej fazie gaszenia silnika.

Zużyte koło dwumasowe może powodować problemy ze zmianą biegów

Jakie usterki mogą przypominać zużytą dwumasę?

Wymienione objawy z dużym prawdopodobieństwem są efektem zużytych sprężyn koła dwumasowego odpowiadających za tłumienie drgań. Jednak ich źródłem mogą być również inne podzespoły. Podobne symptomy mogą się pojawić również w przypadku:

  • zużytych poduszek silnika
  • zużytych poduszek skrzyni biegów
  • uszkodzonej skrzyni biegów
  • zużytego sprzęgła

 

Aby jednoznacznie określić, czy wina leży po stronie dwumasy, najlepiej ocenić jego stan poprzez wymontowanie tego podzespołu. Z uwagi na umiejscowienie koła dwumasowego nie jest to niestety szybki i łatwy proces.

Na szczęście istnieje metoda, która pozwala zweryfikować stan dwumasy bez wyciągania podzespołu z pojazdu. W tym celu należy rozpędzić pojazd do prędkości, która pozwala na jazdę na możliwie wysokim – 3, 4 lub 5 – biegu, przy niskich obrotach – około 1000 obr/min. Należy wcisnąć wówczas gaz do dechy. Jeżeli pojawi się szarpanie lub niepokojące dźwięki, to można być niemal pewnym, że koło dwumasowe kończy swój żywot. Jeżeli wspomniane objawy nie pojawią się, warto szukać przyczyn awarii w innym miejscu. Do przeprowadzenia tego testu należy wybrać bezpieczne miejsce – długi odcinek prostej drogi, na którym nie ma aktualnie innych pojazdów.

Wymiana dwumasowego koła zamachowego

Ze względu na cenę nowego koła dwumasowego oraz jego umiejscowienie w głębi samochodu, wymiana tego podzespołu jest droga i czasochłonna. Nie jest to element, który można próbować wymienić samodzielnie jak np. świece zapłonowe.

Koszt zakupu i wymiany koła dwumasowego jest bardzo zróżnicowany. Nowa dwumasa, w zależności od samochodu, w którym ma być zamontowana, kosztuje od około 400-500, do nawet 4-5 tysięcy złotych.

Jazda z niesprawnym kołem dwumasowym może przyczynić się również do zużycia sprzęgła, przez co wymiana obejmie obydwa podzespoły – należy wówczas doliczyć elementy sprzęgła.

Koszty robocizny zamykają się zazwyczaj w okolicach 600-800 złotych, ale w samochodach o skomplikowanej konstrukcji mogą wynieść więcej.

Jaki jest całkowity koszt wymiany dwumasy? Stając przed koniecznością takiej naprawy w popularnych modelach samochodów, należy liczyć się ze średnim wydatkiem rzędu 2-3 tysięcy złotych.

Nie warto oszczędzać na kole dwumasowym. Kupując części niskiej jakości, może się wkrótce okazać, że konieczna będzie kolejna wymiana.

Dwumasowe koło zamachowe kończy swój żywot zazwyczaj po około 150-200 tysiącach kilometrów. Przymierzając się do kupna używanego samochodu, wyposażonego w dwumasę należy zatem być przygotowanym na konieczność wydania konkretnej kwoty. Najrozsądniej przygotować się na to wcześniej i wymienić komplet – dwumasę i sprzęgło – w trakcie jednej wizyty w warsztacie.

Zdarzają się jednak przypadki, w których koło dwumasowe wytrzymuje nawet przebiegi rzędu 400 tysięcy kilometrów. W dużym stopniu zależy to od sposobu użytkowania samochodu.

Deska rozdzielcza

Jak utrzymać dwumasę w dobrej formie przez jak najdłuższy czas?

Aby nie narażać się na konieczność przedwczesnej wymiany koła dwumasowego, warto przestrzegać pewnych zasad. Dzięki nim nasz dwumas z pewnością odwdzięczy się długą i bezawaryjną eksploatacją.

  1. Delikatne obchodzenie się ze sprzęgłem. Strzały ze sprzęgła mocno obciążają dwumasę. Podobnie jak nagłe i gwałtowne wciskanie go. Warto również unikać zbędnej jazdy na półsprzęgle. Należy operować nim możliwie płynnie.
  2. Odpalanie i gaszenie silnika z wciśniętym sprzęgłem. Na koło dwumasowe działają wówczas największe siły. Można uniknąć przenoszenia ich na dwumasę poprzez odłączenie go od skrzyni poprzez wciśnięty pedał sprzęgła.
  3. Unikanie jazdy na zbyt niskich lub zbyt wysokich obrotach. Bieg należy dobierać tak, aby wskazówka obrotomierza wskazywała ponad 1500 obrotów na minutę w trakcie jazdy ze stałą prędkością. Nie należy również zanadto przeciągać zmiany biegów.
  4. Przesadne obciążanie silnika. Można do tego zaliczyć zarówno ruszanie z piskiem opon czy “palenie gumy”, jak i ciągnięcie przyczepy o zbyt dużej masie.

Na zużycie koła dwumasowego wpływ ma również ogólny stan mechaniczny pojazdu. Dlatego warto dbać o samochód poprzez regularną wymianę filtrów oraz olejów w silniku i skrzyni biegów, oraz niezwłoczne eliminowanie pojawiających się usterek.