Tarcza dociskowa sprzęgła, powszechnie nazywana również dociskiem sprzęgła, jest jednym z kluczowych elementów układu sprzęgła. Jak wynika z jej nazwy, umożliwia ona dociśnięcie tarczy sprzęgła do koła zamachowego. Efektem tego jest przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła. W momencie wciśnięcia przez kierowcę pedału sprzęgła, dochodzi do rozłączenia docisku sprzęgła i tarczy sprzęgła, co pozwala na zmianę biegów podczas pracy silnika. Docisk sprzęgła składa się z metalowej tarczy, sprężyny śrubowej, sprężyny membranowej, dźwigni oraz pokrywy.
Uszkodzenie docisku sprzęgła najczęściej jest wynikiem zużycia niektórych jego elementów. Jako, że jest to jeden z najczęściej wykorzystywanych układów w trakcie jazdy samochodem, nie jest to nic dziwnego. Zwłaszcza jazda po mieście, wymagająca częstego zatrzymywania się i ruszania oraz jazdy na tzw. „pół sprzęgła”, bardzo mocno obciąża elementy sprzęgła. Najpowszechniejszą awarią docisku sprzęgła jest zużycie tarczy dociskowej. Uszkodzony docisk sprzęgła daje takie objawy jak turkot przy naciśnięciu pedału sprzęgła oraz zmieniony poziom „łapania” sprzęgła. Uszkodzony docisk sprzęgła, który daje wyraźne objawy, powinien być wymieniany razem z tarczą sprzęgła oraz łożyskiem. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów z przebiegiem ponad 100 tys. kilometrów. Awaria jednej części to znak, że w niedługim czasie uszkodzeniu może ulec inna, a koszty robocizny przy wymianie poszczególnych elementów mogą wielokrotnie przekroczyć jednorazową wymianę kompletu.
235 produktów
Wybierz auto