Jakie są objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego w samochodzie?
W przenoszeniu napędu z silnika do kół pojazdu uczestniczy sporo różnych elementów. Można wśród nich wymienić również przeguby wewnętrzne. Usterka przegubu wewnętrznego wywołuje specyficzne objawy, które negatywnie wpływają na pracę samochodu. Po czym można rozpoznać, że przegub wewnętrzny w naszym aucie jest uszkodzony i kwalifikuje się do wymiany?
Moc i moment obrotowy wygenerowane w silniku muszą przejść przez kilka różnych podzespołów, zanim trafią na koła pojazdu. Sprzęgło, skrzynia biegów czy mechanizm różnicowy – to tylko niektóre części układu przeniesienia napędu. Końcowym elementem układu połączonym z piastami kół są natomiast półosie napędowe. Jednak aby układ przeniesienia napędu mógł współpracować z zawieszeniem samochodu oraz układem kierowniczym, konieczne są elastyczne elementy łączące, czyli właśnie przeguby.
Przegub wewnętrzny zapewnia elastyczne połączenie pomiędzy półosią napędową a mechanizmem różnicowym. Przegub zewnętrzny łączy natomiast półoś napędową z piastą koła. Dzięki pracy przegubów napęd może być przenoszony na koła pod kątem – np. przy skręconej kierownicy czy podczas ruchów zawieszenia. Liczba zastosowanych przegubów może różnić się w zależności od rodzaju zawieszenia i typu napędu.
W trakcie jazdy samochodem z uszkodzonym przegubem wewnętrznym da się zaobserwować:
Charakterystyczną cechą uszkodzenia przegubu wewnętrznego jest to, że drgania i hałasy obniżają się po wrzuceniu biegu jałowego (luzu) na skrzyni biegów. Jednak aby mieć pewność, że winę ponosi przegub wewnętrzny, najlepiej potwierdzić podejrzenia w trakcie profesjonalnej diagnostyki w serwisie.
Powodem zużycia przegubów wewnętrznych jest po prostu ciężka praca – szczególnie w przypadku silników o wysokim momencie obrotowym. W efekcie samochody o podniesionych parametrach silnika są bardziej narażone na awarię, gdyż ich fabryczne przeguby zoptymalizowano do pracy pod mniejszym obciążeniem.
Do uszkodzenia przegubów wewnętrznych przyczynia się gwałtowne ruszanie z piskiem kół. W przypadku napędu na przednią oś ma to szczególny wpływ, gdy koła są skręcone podczas ruszania. Ponadto na trwałość przegubów wewnętrznych wpływa kondycja ich gumowych osłon – jeżeli osłona zniszczy się, to do wnętrza przegubu zaczną przedostawać się zanieczyszczenia jak np. piasek i kurz. Następstwem obecności zanieczyszczeń będzie oczywiście awaria mechanizmu pracującego w przegubie wewnętrznym.
Korzystanie z samochodu, w którym jest uszkodzony przegub wewnętrzny, niesie ze sobą niepożądane konsekwencje. Awaria podzespołu utrudnia pracę pozostałych elementów współpracujących z przegubami, co prowadzi do kolejnych usterek i większych kosztów naprawy. Przy skrajnym zużyciu przegub może się nawet rozpaść i wywołać poważniejsze uszkodzenia – np. w skrzyni biegów czy w zawieszeniu.
Objawy uszkodzonego przegubu wewnętrznego wpływają też na bezpieczeństwo jazdy. Wibrująca kierownica i opór w zakrętach utrudniają zachowanie panowania nad samochodem, co w konsekwencji może przełożyć się na utratę kontroli nad kierunkiem jazdy. Dlatego, jeżeli przegub wewnętrzny w naszym aucie utracił sprawność, warto wymienić go jak najszybciej, aby uniknąć poważniejszych problemów.