Zawór egr to element układu recyrkulacji spalin, który odpowiada za dozowanie właściwej ilości spalin wprowadzanych ponownie do układu zasilania silnika. Zadaniem układu recyrkulacji jest redukcja emisji tlenków azotu. Ponadto, w silnikach wysokoprężnych dzięki układom recyrkulacji uzyskano znaczną redukcję szkodliwych cząstek sadzy i typowych dla starszych silników diesla nieprzyjemnych odgłosów. Natomiast w silnikach benzynowych układy egr umożliwiły odczuwalną redukcję zużycia paliwa.
Zawór egr jest elementem zewnętrznego układu recyrkulacji spalin. Jest zlokalizowany na przewodzie poprowadzonym pomiędzy kolektorem wydechowym i układem dolotowym. W nowych konstrukcjach zawsze jest poprzedzony chłodnicą obniżającą temperaturę spalin wtłaczanych z powietrzem do komory spalania. Zawór egr jest najważniejszym elementem tego układu i odpowiada za dozowanie odpowiedniej dawki spalin lub ich całkowite odcięcie. Warto pamiętać, że domieszka spalin pełni rolę wypełniacza komory spalania, który przyspiesza odparowywanie paliwa.
Efektem ubocznym stosowania zaworu jest spadek mocy silnika. W związku z tym w silnikach benzynowych, zawory egr są całkowicie zamknięte podczas pracy na biegu jałowym i pod pełnym obciążeniem. Natomiast przy niskich i średnich obciążeniach zawór egr dozuje do 10% spalin w powietrzu tłoczonym do układu ssącego. W wysokoprężnych jednostkach napędowych zawory egr na biegu jałowym są całkowicie otwarte i dozuję do 50% spalin w powietrzu tłoczonym do układu ssącego, a wraz z obciążeniem stopniowo się zamykają. Układ egr jest całkowicie zamknięty podczas rozgrzewania się silnika i w czasie jazdy w warunkach niskiego ciśnienia atmosferycznego, np. w wysokich górach.
W naszym sklepie dostępne są wszystkie rodzaje zaworów egr. Oferujemy zarówno pneumatyczne zawory stosowane powszechnie w układach recyrkulacji spalin starszego typu, jak i nowsze zawory elektromagnetyczne. Zawory elektromagnetyczne dzięki płynnej regulacji znacznie podniosły skuteczność nowoczesnych układów egr. Sterowanie elektroniczne oraz czujniki położenia elektrozaworów egr oraz czujniki temperatury powietrza wlotowego przyczyniły się do zwiększenia czystości spalin i zredukowały negatywny wpływ układu recyrkulacji na moc silników. Ponadto ich budowa jest znacznie mniej skomplikowana niż w przypadku pneumatycznych zaworów egr.
Uszkodzenia zaworów egr wiąże się głównie z nagromadzeniem się na nich zanieczyszczeń w postaci nagarów, co jest powodowane nieszczelnością w układzie dolotowym, uszkodzeniem turbosprężarki lub składem spalin. Powstałe w ten sposób osady mogą spowolnić działanie zaworu lub całkowicie go zablokować. Defekt zaworu może być sygnalizowany komunikatem uszkodzenia katalizatora na desce rozdzielczej. Objawy uszkodzenia czujnika egr to nierówna praca na wolnych obrotach, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa i spalanie stukowe w silnikach diesla. Warto mieć na uwadze, że niesprawny zawór egr ma negatywny wpływ na funkcjonowanie sondy lambda i może skutkować nadmierną emisją intensywnie zabarwionych spalin.
2600 produktów
Wybierz auto