Silnik spalając paliwo potrafi osiągnąć bardzo wysokie temperatury. Jeżeli nie byłby chłodzony, bardzo szybko uległby awarii. Temperatura jest kluczowym parametrem pracy jednostki napędowej. To od niej zależy w dużej mierze spalanie, poziom emisji spalin, żywotność poszczególnych elementów czy też płynność pracy. Za chłodzenie silnika odpowiada cały układ chłodniczy, działający w oparciu o chłodziwo. Skąd jednak system wie, jaka jest temperatura silnika? Za to właśnie odpowiedzialny jest czujnik temperatury cieczy chłodzącej CTS. Określa się go również mianem czujnika płynu chłodniczego ECT lub czujnika płynu chłodniczego ECTS. W rzeczywistości pod tymi nazwami kryje się ten sam element.
Czujnik temperatury silnika jest urządzeniem małych rozmiarów. Jego wysokość nie przekracza kilku centymetrów. Jego dolna część jest zanurzona w płynie chłodniczym, natomiast górna posiada gwint, na którym się go montuje. Czujnik temperatury silnika posiada również gniazdko, które służy do podłączenia przewodu od komputera ECU.
Wyróżnia się dwa rodzaje czujników temperatury chłodnicy: NTC I PTC. Obydwa działają na zasadzie dwóch zmiennych: temperatury i napięcia. W przypadku NTC, kiedy temperatura płynu rośnie, jego oporność spada a wraz z nią notowany jest mniejszy spadek napięcia. Odwrotnie jest przypadku PTC: kiedy temperatura rośnie, oporność również rośnie i notowany jest wyższy spadek napięcia. Komputer pokładowy dokonuje kalkulacji temperatury płynu na podstawie wartości napięcia czujnika.
Ze względu na kluczową rolę parametru, jakim jest temperatura, każda awaria czujnika temperatury płynu chłodzącego może okazać się brzemienna w skutki. Powody awarii mogą być różne. Wśród najbardziej powszechnych należy wymienić zużycie eksploatacyjne oraz uszkodzenia mechaniczne, do których może dojść podczas wypadku albo w warsztacie. Zdarza się, że czujnik jest w porządku, ale doszło do przerwania przewodu, który zasila go prądem. Rzadkie, lecz niewykluczone jest także uszkodzenie wtyczki i warcie. Objawami awarii czujnika temperatury płynu chłodzącego są problemy z rozruchem jednostki napędowej, nierówna jej praca, gaśnięcie w trakcie jazdy czy też zwiększone zużycie paliwa. Możliwe jest też, że w wyniku awarii czujnika temperatury silnik będzie pracował na znacznie wyższych obrotach na biegu jałowym. Nie powinno się ignorować żadnego z tych objawów.
222 produktów
Wybierz auto