Freelandera od pierwszej generacji jest znanym i dość popularnym SUVem na europejskich drogach. W zasadzie to zasłynął lekki terenowy samochód, który pod kątem eksploatacji nie ma dobrej opinii. Dlaczego? Land Rover w pierwszym wydaniu został skonstruowany w oparciu o średniej klasy części, które okazały się być dość awaryjne. Nie należy się w tym aspekcie jednak zniechęcać, gdyż kolejny wydany model naprawia wszystkie usterki, które w pierwszej odsłonie faktycznie mogły nieco psuć opinię marki. Freelander II jest zdecydowanie lepszym autem. W zasadzie pod każdym kątem. Producent postawił sobie bowiem za punkt honoru, aby nieco wynagrodzić kierowcom wpadki z poprzedniej wersji.
Freelander II – niedoceniany król szos
Z perspektywy zakupu modelu używanych pierwsza generacja nie jest zbyt dobrym pomysłem. Idealnym rozwiązaniem jest jednak niezwykle udany następca, który od lat cieszy kierowców na europejskich szosach. Brytyjczycy faktycznie postarali się przy częściach do Land Rover Freelander II, dzięki czemu definitywnie stworzyli samochód technologicznie przewyższający ówczesnych liderów Toyotę RAV-4 oraz Hondę CR-V. Na początku XXI wieku Europa niespecjalnie miała odpowiedź na wysyp lekkich japońskich SUVów, starała się jednak zrobić to w choćby w części. Land Rover Freelander II spisuje się doskonale nawet po latach eksploatacji. Stara się bowiem zadośćuczynić wadom, które były dość wyraźne w przypadku młodszego brata. Kierowcy otrzymali w o wiele niższej cenie koncepcje, które Jeep stosował już od dawna.
Land Rover od zawsze projektował pojazdy pod kątem Jeepa
Części do Rover Freelander gwarantują dostęp do samonośnego nadwozia i zawieszenia niezależnego. Bardzo dużą zaletą jest także obecność silnika zamontowanego poprzecznie pod maską oraz brak skrzyni redukcyjnej. Koncepcja konstrukcji została opracowana już 1994 roku, jednak Rover Group zastosowało ją w praktyce dopiero kilka lat później. Od 2001 roku w Land Roverach wykorzystywany był silnik wysokoprężny BMW, gdyż koncern wykupił brytyjską firmę. Natomiast w 2006 roku zadebiutowała druga generacja, która do dzisiaj na rynku samochodów wtórnych uznawana jest autentycznie za kultową.
Czy warto postawić na Freelandera II?
Zdecydowanie, gdyż model 3,2l z 6 cylindrami w układzie rzędowym to prawdziwy rarytas. Napęd gwarantuje 233 KM przy zachowaniu momentu obrotowego na poziomie przekraczającym 290 Nm. Części samochodowe do Land Rovera Freelander zapewniają 100 km/h w niecałe 9 sekund i to przy poborze ze zbiornika zaledwie kilkunastu litrów na każde 100 przejechanych kilometrów. Oszczędniejsza wydaje się w stosunku do 3,2l odmiana 2.0 Si4 z turbodoładowaniem i maksymalnym 240 KM.