Mazda 3 to model obecny na rynku od 2003 roku. Prawie 17 lat temu pierwsza generacja zadebiutowała jako 5-drzwiowy hatchback. Rok później ten sam samochód doczekał się sedana w 2004 r., a w roku 2007 przyniósł kolejnej generacji prawdziwy facelifting, który dodał do palety silnikowej 143-konny napęd zapewniający dostęp do dwulitrowego diesla. Autorski silnik gwarantował wieloletnią bezawaryjność przy zachowaniu bardziej niż przyjemnych parametrów jezdnych. Pod kątem katalogu części Mazda 3 wśród kompaktów jest prawdziwą gratką dla znawców japońskiej motoryzacji. Zdecydowanie jest to marka, która wyróżnia się z wschodnich producentów i nie jest nastawiona na tańszą eksploatację i zapewnia dostęp do lepszego wyposażenia niż w przypadku Suzuki bądź koreańskiej Kia. Wnętrza są dobrze dopracowane nawet w przypadku starszych modeli, a części do Mazdy 3 pozostają rzetelnie zaprojektowanymi komponentami, które sprawdzają się przez wiele lat regularnej jazdy. Wyjątek w tej kwestii stanowią oczywiście elementy typowo eksploatację. Te z kolei podlegają bezpośrednio kilometrażowi bądź interwałom wskazanym przez producenta.
Mazda 3 z atrakcyjnymi wariantami silników
W przypadku diesli Mazda 3 zapewnia dostęp do silnika 1,6 l o mocy 115 KM. Z kolei w przypadku napędów na benzynę do dyspozycji są nawet trzy warianty. Pod częściami karoserii Mazdy 3 znaleźć może się najsłabszy 1,6 105 KM bądź dwa standardy silników 2,0 l. Osiągi będą różne w zależności od tego, czy samochód został fabrycznie wyposażony w automat, czy też manualną skrzynię biegów. Benzyniak w standardzie 2,0 zapewniają moc na poziomie 151 KM z momentem obrotowym 191 Nm. Zdarza się również wersja z napędem 2,2 napędzanym dieslem. Jednak to rzadkość. Jeśli uda się zakupić taki model, to dysponuje on mocą do 185 KM.
Jaki wariant wybrać w przypadku Mazdy 3?
To zależy czego oczekujemy w praktyce. Silniki benzynowe w przypadku japońskich producentów są bezawaryjne bez względu na wersję. W większości przypadków nie powinny przysparzać żadnych kłopotów, jednak drobne usterki zawsze się zdarzają. Mazda 3 budzie jedynie pewne zastrzeżenia, jeśli chodzi o dynamikę w przypadku części, na których bazuje 1,6. 105 KM to zbyt mało, aby poczuć moc i rozpędzić się w relatywnie szybkim czasie. Jazda w korkach może więc nieco drażnić. Tak samo częste ruszanie na światłach. Mazda zużywa przy każdym starcie także sporo paliwa, a użytkownik na dystansie 100 km może odczuć po kieszeni co najmniej 10 litrów. Coś jednak za coś, gdyż w zamian za koszty spalania kierowca oszczędza na naprawach i serwisie. Znacznie oszczędniejsza pod tym kątem jest wersja dwulitrowa, gdyż ogranicza zużycie paliwa do mniej więcej 7 litrów na 100 przejechanych kilometrów.