Jaki jest koszt wymiany uszczelki pod głowicą w 2025 roku?
Każdy kierowca chciałby uniknąć usterek w swoim samochodzie. Jednak co jakiś czas zdarza się konieczność naprawy tego czy tamtego. Jednocześnie awarie można podzielić na niepożądane i szczególnie niepożądane. Do tych drugich z pewnością można zaliczyć uszkodzoną uszczelkę pod głowicą – ta awaria wiąże się nie tylko z pozostawieniem samochodu w serwisie, ale również ze sporym wydatkiem. Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą i z czego wynika tak wysoka cena?
Konieczność wymiany uszczelki pod głowicą spada na kierowców jak grom z jasnego nieba – najczęściej w momencie, gdy i tak mają już dość wydatków. Cena wymiany uszczelki może dołożyć do nich pokaźną kwotę. Łączny koszt zaczyna się od około 1300-1500 zł, ale może sięgnąć nawet 5000 zł i więcej. W przypadku popularnych silników czterocylindrowych należy przygotować się na wydatek na poziomie 2000-3000 zł.
Ostateczna cena jest uzależniona od stopnia skomplikowania silnika oraz dodatkowych czynności, które należy wykonać w trakcie naprawy, takich jak: planowanie głowicy, czyszczenie prowadnic i gniazd zaworowych, wymiana rozrządu, płynu chłodniczego oraz oleju silnikowego. Konieczne jest także przepłukanie komory spalania, układu olejowego oraz układu chłodzenia, które wskutek zniszczenia uszczelki zostają zanieczyszczone mieszanką oleju i płynu chłodniczego. Niezbędny jest też zakup nowych śrub mocujących głowicę.
W zestawieniu kosztów wymiany cena nowej uszczelki jest stosunkowo niska – zaczyna się od kilkudziesięciu złotych, chociaż najdroższe uszczelki kosztują około 500-700 zł. Na ostateczną cenę wpływają też koszty robocizny, ponieważ naprawa może zająć od kilku godzin do nawet kilku dni.
Powszechnym powodem awarii uszczelki pod głowicą jest przegrzanie spowodowane osiąganiem nadmiernej temperatury silnika. Może to być następstwem m.in. problemów z układem chłodzenia, usterką wtryskiwacza wywołującego zbyt wysoką temperaturę spalania (diesel), czy nieprawidłowymi proporcjami mieszanki paliwowo-powietrznej, które wywołują spalanie stukowe (benzyna). Uszczelka głowicy może też ulec przepaleniu z powodu zbyt słabego dokręcenia głowicy, a także po prostu wskutek naturalnego zużycia.
Uszczelka pod głowicą odpowiada za uszczelnienie komory spalania oraz oddziela układ olejowy i układ chłodzenia. Gdy dojdzie do jej zniszczenia olej silnikowy, płyn chłodniczy oraz spaliny mieszają się ze sobą. Płyn chłodniczy przedostający się do komory spalania sprawia, że z wydechu wydobywa się biały dym. Skutkiem są również ubytki płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym.
Mieszanina chłodziwa i oleju silnikowego może przypominać tzw. masełko lub majonez, który osadza się na korku wlewu oleju. Zamiast płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym da się natomiast zaobserwować substancję przypominającą swoim wyglądem „kawę z mlekiem”. Dodatkowo spaliny trafiające do układu chłodzenia wywołują „bąbelki” w zbiorniczku na płyn chłodniczy.
Nieszczelność między blokiem silnika a głowicą powoduje spadek ciśnienia w cylindrach, czego następstwem jest spadek mocy i nierówna praca jednostki. Ponadto płyn chłodniczy nie krąży w układzie prawidłowo, przez co temperatura silnika może wzrastać nadmiernie. Poszczególne objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą mogą również wynikać z innych usterek, dlatego przed wymianą uszczelki należy wykonać diagnostykę. Można ją przeprowadzić w serwisie, jak również wykonać test spalin samodzielnie – testery umożliwiają wykrycie CO2 w płynie chłodniczym.
Aby ograniczyć ryzyko przepalenia uszczelki pod głowicą, należy dbać o prawidłowe rozgrzewanie silnika. Nierozgrzany olej nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej ochrony, dlatego nie powinno się przekraczać 2000-2500 obrotów, zanim nie osiągnie on temperatury roboczej. Należy również dbać o sprawność układu chłodzenia – jego podzespoły muszą pracować prawidłowo, kanały muszą być drożne, a płyn chłodniczy nie może być zużyty.
Po wymianie uszczelki należy przez jakiś czas wstrzymać się z jazdą na wyższych obrotach, aby dać czas na dopasowanie się nowych elementów. Ponadto należy monitorować zachowanie samochodu – czy w spalinach nie pojawia się biały dym, temperatura silnika nie wzrasta ponad normę, a praca jednostki jest równomierna i stabilna.