🔥 -7% na części od BOSCH i FEBI! Kod: DROGA7

Uszkodzona maglownica – objawy i przyczyny awarii

Jakie są objawy uszkodzonej przekładni kierowniczej?

Choć technologia idzie do przodu i coraz więcej urządzeń pracuje bezprzewodowo, to kierownica w dalszym ciągu musi być połączona z kołami, aby jej ruch przekładał się na skręcanie pojazdu. Elementem, który odpowiada za przenoszenie ruchów kierownicy na koła, jest przekładnia kierownicza, zwana również maglownicą. Łatwo się domyślić, że uszkodzenie maglownicy spowoduje problemy z prowadzeniem. Po czym poznać i jak się zachować w przypadku awarii maglownicy?

Objawy uszkodzonej maglownicy

Jak działa maglownica?

Zasada działania przekładni kierowniczej jest dosyć prosta. Kierownica połączona jest z kolumną kierowniczą, która dalej przechodzi w wał kierowniczy. Na końcu wału znajduje się zębnik dociśnięty do listwy zębatej, która jest już bezpośrednią częścią maglownicy. Obrót kierownicy powoduje również obrót zębnika, co z kolei przekłada się na ruch listwy zębatej w prawo lub w lewo. Listwa zmieniając swoje położenie, wprawia w ruch drążki kierownicze, które skręcają koła.

To oczywiście przedstawienie całego procesu w uproszczeniu. Układ kierowniczy w samochodach wykorzystuje do prawidłowej pracy wiele innych elementów oraz odpowiednie czujniki jak np. czujnik kąta skrętu kierownicy. Jednak maglownica to właśnie ten podzespół, który kryje w sobie listwę zębatą.

Uszkodzona maglownica – co wpływa na zużycie przekładni kierowniczej?

Wśród czynników, które sprzyjają zużyciu maglownicy, można zdecydowanie wymienić nierówności na drodze. Jazda po wybojach przyczynia się awarii przekładni kierowniczej w dużym stopniu. Więc jeśli zależy nam na długiej sprawności tego podzespołu, to warto wybierać drogi w jak najlepszym stanie. Jeżeli jesteśmy jednak zmuszeni przemieszczać się po wybojach, to warto kontrolować, w jakiej formie jest maglownica w naszym pojeździe.

Na przyspieszone zużycie przekładni kierowniczej wpływają również:

  • Częste kręcenie kołami w miejscu
  • Najeżdżanie skręconymi kołami na wysokie krawężniki
  • Używanie felg niezgodnych z zaleceniami producenta. Do szybszego zużycia przyczynia się również jazda na dużych felgach z oponami niskoprofilowymi.

 

Maglownica jest elementem eksploatacyjnym – ulegnie z czasem zużyciu. Wytrzymałość maglownicy szacuje się na około 10 lat lub 200 tys. kilometrów. Można zatem uznać, że samochód powinien wykorzystać przez cały swój okres użytkowania 2-3 maglownice. Jednak zależy to również od sposobu użytkowania samochodu, różnic w awaryjności poszczególnych modeli maglownic, czy jakości ich wykonania. Warto zatem wiedzieć, czym przejawiają się awarie.

Uszkodzona maglownica

Objawy uszkodzonej maglownicy

Uszkodzona przekładnia kierownicza daje różne objawy. Jedne da się stwierdzić na pierwszy rzut oka, patrząc na przekładnie kierowniczą. Inne można się wyczuć podczas jazdy. Na co zwracać uwagę podczas kontroli sprawności maglownicy?

Wycieki z układu kierowniczego

To objaw, który trudno przeoczyć. Nie należy go bagatelizować, bo prowadzi do uszkodzenia innych elementów układu kierowniczego. Częstym źródłem wycieku jest, poza samą maglownicą, pompa wspomagania. Praca układu ze zbyt niskim poziomem płynu do wspomagania grozi zatarciem układu. Zbyt mała ilość substancji smarującej zwiększy siłę tarcia, przez co zębatki mogą się wyszczerbić lub nawet wyłamać. Przez nieszczelności do układu mogą przedostać się zanieczyszczenia, jak np. piasek czy woda, które mogą powodować korozję układu.

Wyciek z maglownicy kwalifikuje samochód do natychmiastowej wizyty w serwisie. Nie powinno się użytkować samochodu z tym objawem awarii, aby uniknąć kolejnych i bardziej kosztownych napraw.

Po zauważeniu wycieku należy koniecznie uzupełnić ubytek płynu przed wyjazdem do serwisu. W sytuacji, gdy płynu nie ma już wcale, to uzupełnienie go może nie mieć sensu – wyciek może być na tyle duży, że dolany płyn również opuści układ po krótkiej chwili.

Wyciek nie musi jednak oznaczać od razu rozszczelnienia maglownicy. Jego źródłem mogą być przewody lub pompa wspomagania.

“Przepocenia” na maglownicy

Nieszczelności w maglownicy mogą nie być na tyle duże, aby spowodować od razu wyciek płynu. Zużyte uszczelniacze powodują wydostawanie się mniejszych ilości płynu, który osiada na gumach maglownicy, powodując efekt tzw. „przepocenia”.

Luzy na kierownicy

Nie trudno domyślić się, że uszkodzona maglownica daje objawy, wyczuwalne bezpośrednio podczas kręcenia kołem kierownicy. Jednym z nich są właśnie luzy na kierownicy. Jeżeli zaobserwujesz, że obrót kierownicą nie od razu przekłada się na ruch kół, powinieneś niezwłocznie udać się do serwisu. Opóźniona reakcja kół jest niezwykle groźna, powoduje nie tylko problemy podczas skręcania. Jadąc prosto, konieczne mogą być kontry kierownicą w prawo i w lewo, aby utrzymać kurs.

Luzy powstają, gdy listwa zębata nie jest wystarczająco dociśnięta do zębnika. Ich zęby wycierają się, co przekłada się na „martwe pole” na kierownicy. Wyrobionych zębów nie da się zregenerować. Jedynym rozwiązaniem będzie wymiana listwy.

Innym powodem luzów na kierownicy mogą być zużyte krzyżaki drążka kolumny kierowniczej. Ta usterka jest dużo łatwiejsza w usunięciu, jedynym problemem może być konieczność wyciągnięcia drążka z samochodu.

Opór przy kręceniu kierownicą

Przeciwieństwem luzów jest znaczny opór podczas ruszania kołem kierownicy. Obrót wymagający dużej siły oznacza brak wspomagania. Źródłem awarii może być zatarta pompa wspomagania, np. gdy przez nieszczelność układu dostanie się do niej jakieś zanieczyszczenie.

Za brak wspomagania może odpowiadać również elektronika – silnik elektryczny czy czujnik kąta skrętu – lub przeciek wewnątrz przekładni hydraulicznej.

Jazda bez wspomagania jest możliwa, wymaga jednak nie lada krzepy i stwarza duże zagrożenie na drodze – kierowca nie może tak szybko reagować na to, co dzieje się na jezdni. Dlatego tę awarię również należy usuwać jak najszybciej.

Blokada kierownicy

Jeżeli zęby na zębatce wyłamią się, to kierownica może ulec całkowitemu zablokowaniu, co uniemożliwi jazdę. Powodem ich wyłamania może być rdza, która doprowadziła do przedwczesnego zużycia. W takiej sytuacji warto skontrolować, czy inne elementy przekładni nie ulegają korozji w znacznym stopniu.

Niepokojące odgłosy

Najmniej niebezpiecznym objawem awarii maglownicy są wszelkiego rodzaju stuki, puki, szumy i inne dźwięki wydobywające się z przekładni kierowniczej czy okolic kierownicy. Są one oznaką tego, że tuleje prowadzące listwę maglownicy zużywają się, nie są w stanie precyzyjnie utrzymać listwy podczas pracy.

Same odgłosy, to objawy uszkodzonej przekładni kierowniczej nie przekładają się na bezpieczeństwo jazdy w dużym stopniu. Obniżają jednak komfort podróżowania, a zbyt długie odkładanie ich wymiany może prowadzić do poważniejszych awarii.

Przekładnia kierownicza

Naprawa uszkodzonej maglownicy

Maglownica to element samochodu, który niemal zawsze nadaje się do regeneracji, jeśli awaria jest wynikiem zużycia. Jednak jeżeli zostanie uszkodzona podczas wypadku lub kolizji, to niestety kwalifikuje się do wymiany. Każda kolejna regeneracja, zwłaszcza przeprowadzona nie w pełni profesjonalnie, może sprawić, że dalsze naprawy będą niemożliwe.

Regeneracja przekładni kierowniczej to proces, który może potrwać około 2-3 dni. Koszt regeneracji maglownicy może różnić się w zależności od stanu przekładni i serwisu, który przeprowadza regenerację, ale zamyka się zazwyczaj w okolicach 500 - 800 zł. Do tego należy doliczyć elementy dodatkowe, takie jak np. drążki kierownicze, nowy olej czy ustawienie zbieżności kół po założeniu maglownicy. Nowa maglownica to natomiast, w zależności od modelu samochodu, koszt zaczynający się od około 1500 zł, ale może sięgnąć nawet 8-9 tysięcy złotych. Na rynku można znaleźć również używane maglownice po regeneracji. Ich cena również jest uzależniona od tego, do jakich modeli aut jest przeznaczona. Kwoty zaczynają się od około 400-500 złotych, ale mogą sięgać nawet 2-3 tysięcy i wyżej.

Na czym polega regeneracja maglownicy?

Regeneracja maglownicy to proces składający się z kilku etapów. W pierwszej kolejności należy zdemontować maglownicę i rozłożyć na poszczególne części. Następnie trzeba oczyścić wszystkie elementy maglownicy i zlokalizować źródło awarii. Po zdiagnozowaniu powodu usterki można przystąpić do jej usunięcia poprzez zastąpienie zużytych elementów nowymi. Zanim jednak zregenerowana maglownica trafi do samochodu, należy ją poddać testom, które zweryfikują jej stan techniczny.

Naprawa maglownicy samemu

Niektóre usterki maglownicy można usunąć na własną rękę, o ile dysponujemy odpowiednimi narzędziami i odpowiednim poziomem wiedzy o budowie samochodu. O ile wycieki, czy problemy ze wspomaganiem mogą być trudne do naprawy, jeżeli nie dysponujemy warsztatem i specjalistyczną wiedzą, to osoby lubiące majsterkować mogą podjąć się usunięcia luzu na maglownicy na własną rękę.

Naprawa maglownicy samemu zaczyna się od zdemontowania elementów utrudniających dostęp do maglownicy. W tym celu najlepiej posłużyć się kanałem, chociaż w ostateczności można posłużyć się podnośnikiem.

Aby ustawić odpowiednią siłę docisku listwy zębatej do zębnika wału kierowniczego, należy zlokalizować śrubę regulacyjną, znajdującą się na korpusie maglownicy, a następnie dokręcić ją z odpowiednią siłą. Regulacji najlepiej dokonywać na maksymalnie skręconych kołach. Nie należy dokręcać śruby zbyt mocno, gdyż wystąpią wówczas trudności z obrotem koła kierownicy.

Jeżeli pomimo wykonania regulacji problemy z maglownicą nie ustąpiły, należy skorzystać z usług warsztatu, który specjalizuje się w naprawach przekładni kierowniczych.