Czujnik skrętu kierownicy to dodatkowy sensor w układzie kierowniczym, który precyzyjnie określa kąt skręcenia kierownicy. Dane na ten temat są wykorzystywane przez wiele systemów bezpieczeństwa czynnego, które znajdują się na wyposażeniu współczesnych samochodów.
Czujnik ten odpowiada za poprawne działanie:
- regulowania pracy systemu kontroli trakcji,
- sterowania systemem doświetlania zakrętów i lampami adaptacyjnymi (skrętnymi),
- określanie bezpiecznej odległości w układach aktywnych tempomatów itp.
Uszkodzony czujnik kąta skrętu może powodować zaburzenie działania wielu układów, które mają wpływ na poziom bezpieczeństwa. Powoduje nieprawidłowe działanie układów kontroli trakcji oraz układów wspomagających współczesny układ hamowania, takich jak: ABS, ASR i przede wszystkim ESP.
Uszkodzenie czujnika położenia kierownicy może także powodować nieprawidłowe działanie elektrycznych układów wspomagania kierownicy. Szczególnie w układach o zmiennej sile wspomagania. Objawy uszkodzenia czujnika mogą być trudne do zinterpretowania. W większości przypadków defektu czujnika jest sygnalizowany zapaleniem się odpowiedniej kontrolki.
Czujnik kąta skrętu kierownicy jest montowany na kolumnie kierownicy. W większości przypadków to typowy potencjometr jednak coraz popularniejsze są bezdotykowe czujniki indukcyjne, które stopniowo eliminują starsze rozwiązania. Czujnik skrętu często jest zintegrowany z kierownicą samochodu. Taka lokalizacja jest idealna ze względu na stosunkowo łatwy dostęp na potrzeby czynności serwisowych. Jednakże w niektórych samochodach czujnik skrętu może być zamontowany w innym miejscu: na kolumnie lub przekładni kierowniczej.
Problemy mogą wynikać z uszkodzenia okablowania czujnika lub gniazda wtyczki. Kontrolując stan czujnika, warto sprawdzić stan połączeń i oczyścić styki. Z czasem lub na skutek kolizji może dojść do uszkodzeń mechanicznych, które spowodują defekt lub niewłaściwe działanie. W niektórych przypadkach kierowcy słyszą charakterystyczny zgrzyt podczas kręcenia kołem kierownicy.
Wymiana czujnika kąta skrętu kierownicy wymaga kalibracji czujnika z komputerem, aby nie uruchamiał on układu stabilizacji toru jazdy w czasie jazdy na wprost. Po montażu nowego czujnika powinno się przeprowadzić stosowną kalibrację i potwierdzić jej skuteczność tzw. próbną jazdą kalibracyjną. Kalibracja lub inaczej zerowanie czujnika kąta skrętu kierownicy – powinny być wykonywane także po każdej ingerencji w układ kierowniczy i zawieszenia. Naprawy i wymiana elementów zawieszenia oraz korekta zbieżności może spowodować konieczność ponownego ustawienie pozycji na wprost w czujniku.
73 produktów
Wybierz auto