🔥 -7% na części od BOSCH i FEBI! Kod: DROGA7

Wymiana przewodów hamulcowych – kiedy należy ją wykonać i ile kosztuje?

Przewody hamulcowe – ile kosztuje wymiana?

Przewody hamulcowe transportują płyn hamulcowy z pompy do zacisków. W trakcie pracy przewody zużywają się, a na ich powierzchni powstają pęknięcia i uszkodzenia. Aby nie doprowadzić do awarii, należy regularnie sprawdzać stan przewodów hamulcowych. Jaki jest koszt wymiany przewodów hamulcowych oraz kiedy należy ją wykonać?

Wymiana przewodów hamulcowych

Rodzaje przewodów hamulcowych – sztywne i elastyczne

W skład układu hamulcowego samochodu wchodzą dwa rodzaje przewodów – twarde (sztywne) oraz miękkie (elastyczne). Sztywne przewody hamulcowe są produkowane najczęściej z ocynkowanej stali, mosiądzu lub miedzi i niklu. Zabezpiecza je warstwa antykorozyjna. Elastyczne przewody hamulcowe wytwarza się natomiast z gumy dostosowanej do pracy z płynem hamulcowym. Do wzmocnienia przewodów elastycznych stosuje się dodatkowy oplot z tkaniny lub metalu.

Sztywne przewody tworzą większą część układu, transportują płyn z pompy do każdego z kół. Nie łączą się jednak z nimi bezpośrednio – w nadkolu przechodzą w przewody elastyczne. Użycie miękkich przewodów na ostatnim odcinku układu uwarunkowane jest pracą kół np. podczas skręcania czy amortyzowania nierówności. Miękkie przewody uginają się odpowiednio, dostosowując się do zmieniającego się położenia koła.

Przewody hamulcowe – jak szybko się zużywają?

Przewody hamulcowe to element eksploatacyjny, który w zależności od rodzaju – twarde lub miękkie – zużywa się wraz z upływem czasu i pokonywaniem kolejnych kilometrów.

Miękkie przewody zużywają się szybciej od twardych. Guma, z której powstają, parcieje i na jej powierzchni powstają mikropęknięcia. Przez te malutkie otwory do przewodów dostaje się woda, która obniża właściwości płynu hamulcowego i powoduje korozję innych elementów układu. Żywotność miękkich przewodów hamulcowych szacuje się na około 3 lata. Po tym okresie należy dokonać wymiany.

Twarde przewody hamulcowe są znacznie trwalsze, mogą wytrzymać nawet kilkanaście lat, zanim zaczną rdzewieć. Wiele zależy jednak od sposobu użytkowania pojazdu. Szczególnie jazda po drogach niskiej jakości oraz w warunkach off-roadowych, grozi ich uszkodzeniem.

Kiedy wymienić przewody hamulcowe – objawy zużycia

O uszkodzeniu przewodów hamulcowych alarmuje przede wszystkim spadek efektywności hamowania. Oczywiście zużycie klocków i tarcz również daje podobne objawy, jednak w ich przypadku daje się słyszeć także nieprzyjemne dźwięki.

Jeżeli źródłem spadku skuteczności hamowania są zużyte przewody, to da się zauważyć ubywanie płynu hamulcowego w zbiorniczku, oraz spowodowane nim plamy: pod samochodem, przy kołach czy też na zaciskach.

Ubywanie płynu hamulcowego

Jeżeli poziom płynu pozostaje w normie, ale hamowanie nie przebiega tak sprawnie, jak wcześniej, należy wykonać test na zawartość wody w płynie hamulcowym. Być może uszkodzenia przewodów nie są jeszcze na tyle duże, aby doprowadzić do wycieku płynu, ale wilgoć jest w stanie już przez nie przeniknąć.

Inne objawy, które mogą być efektem uszkodzonych przewodów hamulcowych to np.: ściąganie samochodu podczas hamowania w lewo lub w prawo, „miękki” pedał hamulca czy kontrolka hamulców świecąca się na desce rozdzielczej.

Dobrą praktyką jest również okresowe kontrolowanie wyglądu przewodów. Jeżeli znajdują się na nich widoczne otarcia i pęknięcia to znak, że nadeszła pora ich wymiany.

Ile kosztuje wymiana przewodów hamulcowych?

Zakup elastycznych przewodów hamulcowych wiąże się z kosztem od kilkunastu do nawet około 100 złotych za sztukę. Sztywne przewody to natomiast wydatek około 120-300 zł za zestaw, ale można je również kupować na metry, w cenie około 15-25 zł/m.

Ile kosztuje wymiana przewodów hamulcowych? Cena usługi jest dosyć zróżnicowana. Kwota, jaką należy zapłacić za wymianę przewodu elastycznego to od około 30-60 zł/szt. W przypadku sztywnych przewodów hamulcowych ceny zaczynają się od około 80-120 zł/szt.

Cena wymiany przewodów hamulcowych uzależniona jest przede wszystkim od czasu pracy, który należy poświęcić przy konkretnych modelach samochodów. Przykładowo w autach z napędem na tylną oś lub 4x4 dodatkowym utrudnieniem może być wał napędowy. Należy doliczyć również wymianę płynu hamulcowego wraz z odpowietrzaniem układu, co wraz z płynem może wynieść około 100-150 zł.

Jak przebiega wymiana przewodów hamulcowych?

Wymiana sztywnych przewodów hamulcowych to dosyć czasochłonny proces, który wymaga użycia podnośnika lub kanału, aby uzyskać swobodny dostęp do podwozia. W zależności od modelu auta, konieczny może być demontaż np. elementów układu wydechowego czy baku paliwa. W samochodach z napędem na tylną oś lub cztery koła pracę może dodatkowo utrudnić wał napędowy. Dlatego wymiana twardych przewodów hamulcowych to czynność serwisowa, którą zdecydowanie lepiej powierzyć doświadczonym mechanikom.

W przypadku elastycznych przewodów hamulcowych jest zdecydowanie prościej. Wymiana nie jest tak skomplikowana, kierowcy obyci z lewarkiem i zestawem kluczy mogą podjąć się tego na własną rękę. Wystarczy podnieść samochód na standardowym podnośniku używanym podczas wymiany przebitego koła na trasie. Po odkręceniu koła uzyskujemy swobodny dostęp do miękkich przewodów hamulcowych. Wymiana polega jedynie na odpięciu przewodu miękkiego od sztywnego z jednej strony oraz od zacisku/cylinderka z drugiej. W jego miejsce należy wstawić nowy przewód i gotowe.

Przewody hamulcowe - wymiana

Przed ściągnięciem przewodu warto poluzować odpowietrznik, co obniży ryzyko wystrzelenia płynu hamulcowego po zdjęciu przewodu. Przystępując do wymiany, należy zaopatrzyć się w gumowe rękawice ochronne – płyn hamulcowy jest żrący – oraz w miskę lub zbiornik, aby płyn nie wyciekał bezpośrednio na nawierzchnię.

Konieczny będzie również nowy płyn, aby uzupełnić ubytek. Po wymianie należy koniecznie przeprowadzić odpowietrzanie układu.