We współczesnych samochodach stosuje się tłoczkowe pompy hamulcowe. Ze względów bezpieczeństwa samochody są wyposażone w dwa obwody hamulcowe, w związku z czym zwykła pompa hamulcowa to dwusekcyjna pompa tłoczkowa. Dzięki temu możliwe jest równoległe zasilanie dwóch obwodów hydraulicznych. Co ważne w przypadku niedoboru płynu hamulcowego budowa pompy umożliwia awaryjne zasilanie tylko jednego z obwodów tak, aby zachować jakąkolwiek skuteczność hamowania. Pompa hamulcowa to bardzo precyzyjny element wykonany z materiałów odpornych na wysokie temperatury, ciśnienie oraz tarcie.
Pompa hamulcowa jest smarowana płynem hamulcowym, w związku z tym utrzymanie właściwego stanu płynu hamulcowego oraz jego jakość mają duży wpływ na sprawność pompy. Warto wiedzieć, że płyn hamulcowy powinien być wymieniany przynajmniej co dwa lata. Mniej więcej w takim okresie traci on swoje pierwotne właściwości, takie jak: wysoka temperatura wrzenia i niska zawartość wody, czyli dobre właściwości smarne. Obniżenie tolerancji płynu na wysoką temperaturę obniża skuteczność układu hamulcowego podczas dużego obciążenia np. w czasie jazdy w górach. Natomiast gorsze smarowanie przyspiesza ogólne zużycie elementów pompy.
Typowe objawy uszkodzenia pompy to pogorszenie skuteczności hamowania, mogą systematycznie narastać do momentu, w którym działanie pompy będzie przypominać takie, z którym mamy do czynienia w przypadku zapowietrzenia układu. Spadek ciśnienia w układzie hamulcowym spowodowany rozszczelnieniem może również być przyczyną jego zapowietrzenia. Praca w takich warunkach znacznie przyspiesza zużycie pompy hamulcowej i może doprowadzić do jej zatarcia. Konstrukcja pompy tłoczkowej jest raczej nieskomplikowana, jednak warto pamiętać, że element ten nie jest poddawany regeneracji. W przypadku usterki konieczna jest wymiana na nową.
Do najczęstszych usterek pompy hamulcowej należy nieszczelność lub zatarcie. Zatarcie pompy może być spowodowane nieszczelnością układu hamulcowego spowodowaną mechanicznym uszkodzeniem przewodów hydraulicznych. Warto pamiętać, że pompa hamulcowa jest przystosowana do utrzymania nadciśnienia w układzie, które ma zapobiec jego zapowietrzeniu w przypadku nieszczelności. W skrajnych przypadkach, gdy ubytek płynu postępuje bardzo szybko, prowadzi to do pracy na sucho i uszkodzenia elementów wewnątrz. Aby sprawdzić stan pompy hamulcowej, można wizualnie ocenić jej szczelność. Nieszczelna pompa będzie pocić się w miejscu podłączenia przewodów hamulcowych lub na połączeniu ze wspomaganiem hamowania. W przypadku braku ciśnienia w niezapowietrzonym i szczelnym układzie hamulcowym, które objawia się miękkim, wpadającym w podłogę pedałem hamulca, warto zdecydować się na wymianę. Warto pamiętać, że razem z pompą hamulcową powinien zostać wymieniony płyn.
2342 produktów
Wybierz auto
MAX410053
Otwór o śr [mm]: 25.4
Materiał: Aluminium
131,68
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
131,68
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
0396LM51033
System hamulcowy: Lucas
Średnica tłoka cylindra: 23.81
153,63
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
153,63
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
0396LM80222
System hamulcowy: Lucas
Średnica tłoka cylindra: 25.4
202,45
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
202,45
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
0429PMK272
Ograniczenia producenta: Trw
Średnica 1 [mm]: 23.8
Rozwiń więcej danych
191,25
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
191,25
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
0510410004
Średnica [mm]: 23.81
Wymiar gwintu: M12x1
Rozwiń więcej danych
120,69
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
120,69
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
0510410062
Średnica [mm]: 25.4
Materiał: Aluminium
Rozwiń więcej danych
106,85
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
106,85
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
LPR1368
Otwór o śr [mm]: 25.4
Wymiar gwintu: 10 x 1 (2)
Rozwiń więcej danych
148,23
zł/szt.
Kraków: śr. 14.05
U ciebie: śr. 14.05
148,23
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
ATE03311958553
Zdjęcie producenta: 1
259,84
zł/szt.
Kraków: śr. 14.05
U ciebie: śr. 14.05
259,84
zł/szt.
Darmowa dostawa
033603212631213
Średnica [mm]: 26.99
Wymiar gwintu: M12x1
Rozwiń więcej danych
319,96
zł/szt.
Kraków: śr. 14.05
U ciebie: śr. 14.05
319,96
zł/szt.
Darmowa dostawa
046968W0010
Otwór o śr [mm]: 20.64
Gwint wewnętrzny [mm]: M 10 x 1
Rozwiń więcej danych
217,13
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
217,13
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
JAPPF991
Gwint wewnętrzny [mm]: 9
Ilość otworów gwintowanych: 2
Rozwiń więcej danych
509,26
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
509,26
zł/szt.
Darmowa dostawa
ABS75380
Strona zabudowy: Z przodu
Średnica 1/średnica 2 [mm]: 23,8
Rozwiń więcej danych
333,61
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
333,61
zł/szt.
Darmowa dostawa
03540204123733
Średnica tłoka cylindra: 31.75
262,74
zł/szt.
Kraków: śr. 14.05
U ciebie: śr. 14.05
262,74
zł/szt.
Darmowa dostawa
03540204123742
Średnica tłoka cylindra: 22.2
262,70
zł/szt.
Kraków: śr. 14.05
U ciebie: śr. 14.05
262,70
zł/szt.
Darmowa dostawa
BRMM23020
Otwór o śr [mm]: 22.2
Wymiar gwintu: 10 x 1 (4)
Rozwiń więcej danych
118,49
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
118,49
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
BRMM23014
Otwór o śr [mm]: 22.2
Wymiar gwintu: 10 x 1 (3)
Rozwiń więcej danych
184,26
zł/szt.
Kraków: śr. 14.05
U ciebie: śr. 14.05
184,26
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
BRMM85017
Otwór o śr [mm]: 23.81
Wymiar gwintu: 12 x 1 (2)
Rozwiń więcej danych
247,66
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
247,66
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
ABS41806
Strona zabudowy: Z przodu
Średnica 1/średnica 2 [mm]: 25,4
Rozwiń więcej danych
211,99
zł/szt.
Kraków: wt. 13.05
U ciebie: wt. 13.05
211,99
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
LPR1948
Otwór o śr [mm]: 22.2
Wymiar gwintu: 12 x 1 (2)
Rozwiń więcej danych
159,02
zł/szt.
Kraków: śr. 14.05
U ciebie: śr. 14.05
159,02
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
JAV68616
Gwint wewnętrzny [mm]: 9
Ilość otworów gwintowanych: 2
Rozwiń więcej danych
373,51
zł/szt.
Kraków: śr. 14.05
U ciebie: śr. 14.05
373,51
zł/szt.
Darmowa dostawa