Powiadom mnie o dostępności

Pompy hamulcowe

 

Budowa pompy hamulcowej

We współczesnych samochodach stosuje się tłoczkowe pompy hamulcowe. Ze względów bezpieczeństwa samochody są wyposażone w dwa obwody hamulcowe, w związku z czym zwykła pompa hamulcowa to dwusekcyjna pompa tłoczkowa. Dzięki temu możliwe jest równoległe zasilanie dwóch obwodów hydraulicznych. Co ważne w przypadku niedoboru płynu hamulcowego budowa pompy umożliwia awaryjne zasilanie tylko jednego z obwodów tak, aby zachować jakąkolwiek skuteczność hamowania. Pompa hamulcowa to bardzo precyzyjny element wykonany z materiałów odpornych na wysokie temperatury, ciśnienie oraz tarcie.

 

Smarowanie pompy 

Pompa hamulcowa jest smarowana płynem hamulcowym, w związku z tym utrzymanie właściwego stanu płynu hamulcowego oraz jego jakość mają duży wpływ na sprawność pompy. Warto wiedzieć, że płyn hamulcowy powinien być wymieniany przynajmniej co dwa lata. Mniej więcej w takim okresie traci on swoje pierwotne właściwości, takie jak: wysoka temperatura wrzenia i niska zawartość wody, czyli dobre właściwości smarne. Obniżenie tolerancji płynu na wysoką temperaturę obniża skuteczność układu hamulcowego podczas dużego obciążenia np. w czasie jazdy w górach. Natomiast gorsze smarowanie przyspiesza ogólne zużycie elementów pompy.

 

Objawy uszkodzenia pompy hamulcowej

Typowe objawy uszkodzenia pompy to pogorszenie skuteczności hamowania, mogą systematycznie narastać do momentu, w którym działanie pompy będzie przypominać takie, z którym mamy do czynienia w przypadku zapowietrzenia układu. Spadek ciśnienia w układzie hamulcowym spowodowany rozszczelnieniem może również być przyczyną jego zapowietrzenia. Praca w takich warunkach znacznie przyspiesza zużycie pompy hamulcowej i może doprowadzić do jej zatarcia. Konstrukcja pompy tłoczkowej jest raczej nieskomplikowana, jednak warto pamiętać, że element ten nie jest poddawany regeneracji. W przypadku usterki konieczna jest wymiana na nową.

 

Jak sprawdzić pompę?

Do najczęstszych usterek pompy hamulcowej należy nieszczelność lub zatarcie. Zatarcie pompy może być spowodowane nieszczelnością układu hamulcowego spowodowaną mechanicznym uszkodzeniem przewodów hydraulicznych. Warto pamiętać, że pompa hamulcowa jest przystosowana do utrzymania nadciśnienia w układzie, które ma zapobiec jego zapowietrzeniu w przypadku nieszczelności. W skrajnych przypadkach, gdy ubytek płynu postępuje bardzo szybko, prowadzi to do pracy na sucho i uszkodzenia elementów wewnątrz. Aby sprawdzić stan pompy hamulcowej, można wizualnie ocenić jej szczelność. Nieszczelna pompa będzie pocić się w miejscu podłączenia przewodów hamulcowych lub na połączeniu ze wspomaganiem hamowania. W przypadku braku ciśnienia w niezapowietrzonym i szczelnym układzie hamulcowym, które objawia się miękkim, wpadającym w podłogę pedałem hamulca, warto zdecydować się na wymianę. Warto pamiętać, że razem z pompą hamulcową powinien zostać wymieniony płyn.

2282 produktów

add-car Auto
Kategorie i filtry filter-mobile-icon
Sortuj sort-mobile-icon
add-car

Wybierz auto

System hamulcowy: Lucas, średnica tłoka cylindra: 23.81
153,18 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Nr art: 0429PMK272

Pompa hamulcowa TRW PMK272

Ograniczenia producenta: TRW, średnica 1 [mm]: 23.8, Materiał: Aluminium, Ilość połączeń: 2, ...
188,46 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
średnica [mm]: 22.2, Materiał: Aluminium, System hamulcowy: Mobis
262,28 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
otwór o śr [mm]: 25.4, Wymiar gwintu: 12 x 1 (3), Materiał: Aluminium, dla numeru artykułu: 6155...
198,81 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Gwint wewnętrzny [mm]: 9, Ilość otworów gwintowanych: 2, otwór - śr. 1 [mm]: 32
336,83 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
otwór o śr [mm]: 20.64, Wymiar gwintu: 10 x 1 (3), Materiał: Żeliwo, System hamulcowy: Bendix
64,08 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
otwór o śr [mm]: 25.4, Materiał: Aluminium
137,35 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
średnica [mm]: 25.4, Materiał: Aluminium, System hamulcowy: LUCAS
116,73 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
średnica [mm]: 25.4, Wymiar gwintu: M10x1, Ilość połączeń: 2, System hamulcowy: ATE, Długoś�...
657,71 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
średnica tłoka cylindra: 31.75
318,98 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
średnica tłoka cylindra: 22.2
262,70 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
otwór o śr [mm]: 22.2, Wymiar gwintu: 10 x 1 (3), Materiał: Żeliwo, System hamulcowy: ATE, Zdję...
193,00 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Nr art: 033603212631213

Pompa hamulcowa ATE 03.2126-3121.3

średnica [mm]: 26.99, Wymiar gwintu: M12x1, Ilość połączeń: 2, System hamulcowy: ATE, Długoś...
325,15 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
otwór o śr [mm]: 20.64, Gwint wewnętrzny [mm]: M 10 X 1, średnica wewnętrzna [mm]: 21, średnic...
234,55 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Ciężar [kg]: 0.545, Zdjęcie producenta: 1
204,66 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Strona zabudowy: z przodu, średnica 1/średnica 2 [mm]: 25,4, Ciężar [kg]: 1.28, Materiał: Żeli...
215,54 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
otwór o śr [mm]: 22.2, Wymiar gwintu: 10 x 1 (4), Materiał: Żeliwo, System hamulcowy: Bendix, Zd...
127,79 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Gwint wewnętrzny [mm]: 9, Ilość otworów gwintowanych: 2, otwór - śr. 1 [mm]: 59
523,82 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
otwór o śr [mm]: 23.81, Wymiar gwintu: 12 x 1 (2), Materiał: Żeliwo, System hamulcowy: TRW, Zdj�...
265,69 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
otwór o śr [mm]: 20.64, Wymiar gwintu: 12 x 1 (4), Materiał: Żeliwo, dla numeru artykułu: 1286,...
141,90 zł
Kup teraz
Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
car-info
Chwileczkę...
Dodaj swoje auto, aby szybciej znaleźć i dobrze dobrać części
Wybierz auto