Uszczelka pokrywy zaworów to niepozorny, lecz kluczowy element w układzie silnika każdego auta. Umieszczona jest między pokrywą zaworów a głowicą silnika. Jej głównym zadaniem jest zapobieganie wyciekom oleju silnikowego, a jednocześnie ochrona układu zaworowego przed zabrudzeniami i wilgocią. Prawidłowo działająca uszczelka zapewnia, że komora zaworów pozostaje szczelna, a olej nie przedostaje się na zewnątrz.
Uszkodzonej uszczelki pokrywy zaworów nie wolno ignorować. Jasne sygnały wskazujące na potrzebę wymiany uszczelki pokrywy zaworów to widoczne ślady oleju wokół pokrywy, a także dym lub specyficzny zapach spalanego oleju podczas jazdy. Inne objawy, takie jak olej gromadzący się wokół świec zapłonowych lub nieregularna praca silnika, mogą również świadczyć o uszkodzeniu uszczelki.
Jak wiadomo, uszczelki z czasem zużywają się. Materiał, z którego są wykonane, traci swoje właściwości, uszczelka staje się sztywna i krucha, a to z czasem prowadzi do rozszczelnienia każdego połączenia. Wycieki oleju spod pokrywy zaworów nie należą do najgroźniejszych, ale ignorowane powodują znaczny ubytek oleju silnikowego i co za tym idzie pogorszenie skuteczności smarowania wrażliwych elementów jednostki napędowe, a szczególnie układu starowania zaworami. Eksploatacja silnika z nieszczelną uszczelką pod pokrywą zaworów może powodować zanieczyszczenie ruchomych elementów osprzętu silnika oraz pasków, które je napędzają.
Ignorowanie wycieku może być powodem wielu niewspółmiernie drogich usterek i awarii, na których pojawienie się spory wpływ ma zanieczyszczenie komory silnika osadem z oleju i innych zanieczyszczeń. Uszczelka pod pokrywą zaworów to część, której cena nie jest wygórowana. Wymiana też nie należy do najtrudniejszych czynności serwisowych i nie pociąga za sobą konieczności jednoczesnej wymiany oleju i filtra oleju silnikowego. Dlatego w przypadku pojawienia się wycieku najlepszym rozwiązaniem jest natychmiastowa wymiana uszczelki pokrywy zaworów.
Podczas wymiany uszczelki, warto pamiętać, że uszczelka pod pokrywą zaworów powinna być dokręcona właściwym momentem. Zbyt słabe dokręcenie pokrywy spowoduje przeciek, za mocne także będzie sprzyjać przyspieszonemu zużywaniu się uszczelki. Wybór uszczelki pod pokrywę zaworów nie jest zadaniem trudnym. Do wyszukania odpowiedniej wystarczą dane samochodu i typ jednostki napędowej.
4486 produktów
Wybierz auto