Zawory silnikowe pozwalają na doprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindra oraz usunięcie z niego spalin. Jest to niezbędne, aby zaszedł proces spalania i silnik mógł funkcjonować. Integralnym elementem zaworów silnikowych są popychacze zaworowe. W momencie, kiedy obracające się krzywki wałków rozrządu docisną popychacze zaworowe, otwierają się i zamykają poszczególne grzybki zaworowe.
Co bardzo istotne, cały proces musi być idealnie zsynchronizowany z cyklem pracy tłoka, gdyż dostarczenie mieszanki paliwowej oraz usunięcie spalin musi się odbywać w ściśle określonym momencie. Dlatego też wałek rozrządu, odpowiedzialny za poruszanie zaworami jest napędzany paskiem lub łańcuchem spiętym z wałkiem korbowym silnika. Cały proces jest kontrolowany przez komputer silnika.
Żeby popychacz zaworów mógł funkcjonować bez przeszkód, konieczne jest zachowanie odpowiedniego luzu pomiędzy krzywką wałka rozrządu a powierzchnią szklanki popychacza zaworu. Konieczność ta jest wymuszona zjawiskiem rozszerzalności cieplnej metali. Sprawia ona, że ich objętość zwiększa się na wskutek działania wysokich temperatur. Popychacze zaworów muszą więc mieć zapewniony na tyle duży luz, żeby w momencie powiększenia się objętości elementów współpracujących wskutek wysokiej temperatury mogły pracować bez przeszkód. Odpowiedni luz popychaczy zaworów zapobiega nadmiernym naprężeniom, pozytywnie wpływa na żywotność rozrządu oraz pozwala na łatwe smarowanie.
Większość nowoczesnych silników samochodowych posiada popychacze hydrauliczne. Ich ogromną zaletą jest to, że automatycznie neutralizują one pojawiające się luzy. W trakcie pracy, popychacz hydrauliczy jest smarowany olejem, który dostaje się do niego przez kanaliki o bardzo małym przekroju. Efektem tego jest jednak duża wrażliwość na jakość środka smarnego, co wymusza też regularną jego wymianę. W trakcie eksploatacji może dojść do niedostatków smarowania, co będzie źle wpływało na pracę popychaczy hydraulicznych, gdyż wystąpią problemy z zachowaniem odpowiedniego luzu zaworowego. Jedyną receptą jest wymiana, gdyż są to elementy, których się nie naprawia. Biorąc pod uwagę, że pojedynczy popychacz zaworowy kosztuje ok. 20 zł, może wydawać się, że wymiana nie będzie kosztowna. Jednakże w tym przypadku większość wydatku może stanowić robocizna, która może przekroczyć kilkukrotnie wartość samego popychacza hydraulicznego.
659 produktów
Wybierz auto