🔥 -7% na części od BOSCH i FEBI! Kod: DROGA7

Kontrolka akumulatora – co oznacza i gdzie szukać źródła awarii

Co sygnalizuje kontrolka akumulatora?

Czerwone kontrolki na desce rozdzielczej samochodu nie zwiastują niczego dobrego. Jedną z nich jest kontrolka akumulatora. Pojawia się w sytuacji braku ładowania. Zapala się również, gdy napięcie ładowania jest zbyt niskie. Co może być powodem usterki i jak zachowa się samochód pozbawiony ładowania akumulatora?

Kontrolka akumulatora

Dlaczego ładowanie akumulatora jest tak ważne?

Akumulator zapewnia dopływ prądu do urządzeń elektrycznych, które są wykorzystywane w samochodzie – m.in.: oświetlenia, systemów bezpieczeństwa czy sterowników silnika. Jedną z kluczowych funkcji akumulatora jest również rozruch jednostki. Pojemność akumulatora jest ograniczona. Zgromadzona w nim energia elektryczna zużywa się, dlatego konieczne jest jej ciągłe uzupełnianie.

Za ładowanie akumulatora odpowiada alternator, czyli prądnica prądu przemiennego. Dzięki połączeniu z wałem korbowym, za pomocą paska klinowego, alternator przekształca ruch obrotowy na energię elektryczną, która trafia do akumulatora. Pojawienie się kontrolki akumulatora sygnalizuje awarię, uniemożliwiającą skuteczne ładowanie akumulatora. Zużycie energii jest wówczas wyższe niż jej produkcja.

Dawniej samochody z uszkodzonym ładowaniem akumulatora mogły przejechać całkiem spory dystans, gdyż nie wykorzystywały tak wielu urządzeń elektrycznych. Nowe samochody pozbawione ładowania po kilkunastu-kilkudziesięciu minutach (około 30-50 km) utracą możliwość kontynuowania jazdy. Nawet jeżeli akumulator nie wyczerpał się całkowicie, ponowne uruchomienie pojazdu po jego zgaszeniu może okazać się niemożliwe.

Czerwona kontrolka akumulatora – co może być powodem awarii?

Uszkodzony pasek wielorowkowy

Częstą przyczyną pojawienia się kontrolki akumulatora jest zerwanie lub zsunięcie się paska przekazującego napęd do alternatora. Powodem może być zużycie samego paska, rolek, na których jest osadzony lub napinaczy. Nowsze modele samochodów wykorzystują ten sam pasek wielorowkowy do napędzania m.in. pompy wspomagania czy pompy płynu chłodniczego, dlatego układ chłodniczy oraz układ wspomagania również przestaną funkcjonować po awarii paska.

W tym wypadku usunięcie przyczyny awarii nie jest szczególnie skomplikowane. Wymiana paska i współpracujących z nim rolek oraz napinaczy jest czynnością, którą można wykonać w niemal każdym warsztacie. Posiadacze starszych samochodów, którzy lubią majsterkować, mogą nawet podjąć się wymiany na własną rękę. Awaria paska stwarza jednak ryzyko przegrzania silnika, jeżeli napędzał on również pompę płynu chłodniczego. Utrudnione może być także prowadzenie, spowodowane brakiem wspomagania kierownicy.

Awaria alternatora

Awarii może ulec sam alternator. Szczególnie w sytuacji, gdy zmuszony jest do ładowania akumulatora kwalifikującego się do wymiany. Ładowanie słabego akumulatora wymusza intensywną pracę alternatora, co przyspiesza jego zużycie. Podzespoły alternatora takie jak wirnik generujący pole magnetyczne, wytwarzający prąd stojan, czy też łożysko i koło pasowe są wówczas narażone na awarię.

Czerwona kontrolka akumulatora - co robić

Uszkodzony regulator napięcia

Napięcie przekazywane przez alternator zmienia się w zależności od obrotów silnika. Regulator napięcia dba o to, aby do akumulatora trafiał prąd o stałym napięciu. Awaria tego podzespołu może wynikać ze zużycia, ale również z zalania go wodą lub którymś z płynów pracujących w poszczególnych układach samochodu, jeżeli dojdzie do ich wycieku.

Przewody układu ładowania

Kontrolka akumulatora może pojawić się w następstwie zakłóceń pojawiających się na przewodach obwodu ładowania. Ich powodem może być uszkodzenie przewodów, ale również korozja na wiązkach lub zaśniedziałe klemy.

Rozładowany akumulator

Do rozładowania akumulatora może dojść, gdy samochód jest często uruchamiany i wykorzystywany do jazdy na krótkich odcinkach, zwłaszcza w sezonie zimowym. W takiej sytuacji na desce rozdzielczej samochodu również pojawi się czerwona kontrolka akumulatora. Do zapalenia samochodu mogą być wówczas konieczne kable rozruchowe. Po naładowaniu akumulatora prostownikiem lub dłuższą jazdą kontrolka powinna zniknąć. Jeżeli akumulator jest zużyty, problem będzie powracał. Jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie wymiana akumulatora na nowy.

Wymiana akumulatora na nowy

Kontrolka akumulatora zapala się i gaśnie – to również objaw problemów z ładowaniem

Jednorazowe zapalenie kontrolki wskazuje na spadek napięcia. Jeżeli objaw nie wraca, nie trzeba się z tym zanadto śpieszyć. Warto jednak wspomnieć o tym przy okazji następnej kontroli serwisowej, celem sprawdzenia układu ładowania przez specjalistów. Gdy kontrolka akumulatora regularnie zapala się i gaśnie, nie należy zanadto odkładać wizyty w serwisie. Powodem mogą być kończące się szczotki alternatora oraz komutator, ale również zardzewiałe lub zaśniedziałe styki.

Jak zachować się, gdy na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka akumulatora

Jeżeli po uruchomieniu silnika kontrolka akumulatora nie gaśnie, nie należy wyruszać samochodem w trasę. Kontrolka akumulatora pojawiająca się podczas jazdy zobowiązuje do monitorowania temperatury silnika – jeżeli jej powodem jest zerwany pasek, może dojść do przegrzania jednostki. W sytuacji, gdy od celu dzieli nas niewielka odległość, można kontynuować jazdę. Należy jednak wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, które nie są niezbędne – radio, klimatyzację, podgrzewanie foteli itp. oraz odłączyć ładowarki wpięte w gniazdo zapalniczki.

Jeżeli kontrolka akumulatora pojawi się na trasie, należy niezwłocznie znaleźć bezpieczne miejsce do zatrzymania samochodu. Warto jednak pamiętać, że po zgaszeniu silnika, jego ponowne uruchomienie może okazać się niemożliwe. Po zatrzymaniu pojazdu można podjąć próbę zlokalizowania źródła problemu. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy pasek napędzający alternator nie urwał się i pracuje prawidłowo, oraz czy klemy akumulatora są osadzone właściwie i czy nie zaśniedziały.

Jeżeli na wyposażeniu samochodu posiadamy miernik napięcia, warto zmierzyć napięcie akumulatora. Prawidłowym wynikiem jest około 14,5 V. Jeżeli miernik wskazuje około 12 V, to ładowanie akumulatora najprawdopodobniej uległo awarii.