SUV do 30 tys. zł – które modele warto rozważyć?

Jakiego SUV-a wybrać do 30 tys. zł?

SUV-y to powszechny wybór wielu kierowców. Ten rodzaj nadwozia łączy w sobie przestronność i użyteczność oraz atrakcyjny wygląd. Popularność SUV-ów zaczęła rosnąć około 20 lat temu, więc wśród aut używanych można obecnie znaleźć całkiem spory wybór modeli. Tak duża różnorodność może utrudniać wybór odpowiedniego SUV-a do 30 tys. zł. Aby ułatwić podjęcie decyzji, przedstawiamy kilka propozycji, które warto wziąć pod uwagę w 2024 roku.

SUV-y do 30 tys. zł

Jaki SUV do 30 tys. zł? Odpowiedni wybór zależy od tego, czego oczekujemy

Skrót SUV pochodzi od angielskiego zwrotu Sport Utility Vehice, co można przetłumaczyć jako samochód sportowo-użytkowy. Wyraz „sport” nie oznacza w tym wypadku sportowego prowadzenia, a możliwości, jakie ten samochód oferuje. Przestronność nadwozia pozwala na wygodny transport sprzętu sportowego, a uniesiony prześwit ułatwia dojazd do miejsc rekreacyjnych np. w górach czy nad jeziorem. Oczywiście SUV-y nie zapewniają prawdziwie terenowego potencjału, ale sprawdzą się na nieutwardzonych ścieżkach dużo lepiej niż np. sedan czy kombi z niskim prześwitem.

SUV-y zostały docenione także jako samochody do codziennej jazdy oraz użytku rodzinnego. Pozwalają łatwo poradzić sobie z przewiezieniem większych zakupów czy spakowaniem bagaży na rodzinny wyjazd. Ponadto ich popularność wynika z tego, że są uznawane za wyjątkowo bezpieczne. Zawdzięczają to m.in. masywnej bryle nadwozia oraz podwyższonej pozycji za kierownicą, która zapewnia lepszą widoczność. Poniżej prezentujemy zestawienie Top 5 SUV-ów do 30 tys. zł dopasowanych do nieco odmiennych potrzeb i oczekiwań.

Dacia Duster – stosunkowo młody SUV do 30 tys. zł

Kwota 30 tys. zł to niestety zbyt mało, na zakup kilkuletniego SUV-a. W tej cenie można zwykle dostać auto wyprodukowane przed 2010 rokiem. Dlatego, jeżeli chcemy kupić możliwie młodego SUV-a, to można wziąć pod uwagę Dacię Duster pierwszej generacji produkowaną w latach 2010-2017. Model wykorzystuje stosunkowo trwałe silniki benzynowe o pojemności 1,6 l, które dobrze znoszą instalację LPG – niektóre egzemplarze otrzymywały ją fabrycznie. Diesle montowane w Dacii Duster również nie mają złej opinii, choć nie są uznawane za szczególnie niezawodne. Ponadto model występuje też w wersji z napędem na 4 koła. Jako słabszą stronę tego auta można wymienić niską jakość wykończenia wnętrza, ubogie wyposażenie wersji podstawowych oraz niskie osiągi.

Dacia Duster

Suzuki Grand Vitara II – SUV z potencjałem terenowym

Suzuki Grand Vitara drugiej generacji może być odpowiedni dla osób, które szukają SUV-a, który ma nieco wyższy potencjał terenowy. Wciąż nie jest on rasową terenówką, ale dysponuje nadwoziem samonośnym wzmocnionym ramą oraz napędem na 4 koła z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego i reduktorem (niedostępne w krótkich odmianach 3-drzwiowych). Grand Vitara może mieć pod maską benzynowy silnik czterocylindrowy 2.0 l lub 2.4 l bądź jednostkę V6 o pojemności 2,7 l lub 3,2 l. Cieszą się one opinią dosyć wytrzymałych i bezawaryjnych. Oferują przy tym odpowiednie osiągi, ale mają spory apetyt na paliwo. Nieco inaczej jest z dieslem 1.9 l, który miewa problemy z turbosprężarką. Problemów z nim może także przysporzyć obecność filtra cząstek stałych.

Suzuki Grand Vitara II

Mitsubishi ASX – mały SUV do 30 tys. zł

W kwocie do 30 tys. zł można także kupić Mitsubishi ASX pierwszej generacji. Model produkowano w latach 2010-2021, a założony budżet wystarczy na zakup egzemplarza z początków produkcji. Benzynowy silnik 1,6 l nie zapewnia szczególnych osiągów, ale jest trwały i nieskomplikowany. Wersja benzynowa była produkowana jednak tylko z napędem na przednią oś. ASX z dieslem występuje również z dołączanym napędem tylnej osi. Atutem tego modelu mogą być kompaktowe rozmiary ułatwiające poruszanie się w mieście – samochód oferuje przy tym całkiem przestronne nadwozie. Przed zakupem używanego egzemplarza zdecydowanie warto skontrolować podwozie pod względem korozji, która bywa problematyczna w tym modelu. Można jej przeciwdziałać, stosując odpowiednie środki antykorozyjne, jednak zbyt późna reakcja na rozwijającą się rdzę może stanowić spore utrudnienie w serwisowaniu zawieszenia.

BMW X3 E83 – SUV premium do 30 tys. zł

BMW X3 pierwszej generacji z oznaczeniem fabrycznym E83 to opcja dla osób szukających SUV-a do 30 tys. zł z wyższej półki o nieco sportowym charakterze. Auto ma przestronne wnętrze z bogatym wyposażeniem i odpowiednią jakością wykończenia. Model jest ceniony również za trwałe silniki sześciocylindrowe o pojemnościach 2,5 l oraz 3 l, które zapewniają osiągi na odpowiednim poziomie, choć swoje przy tym spalą. Alternatywą są dwulitrowe silniki czterocylindrowe, w których niższe spalanie jest okupione słabszymi osiągami oraz wyższą podatnością na awarie – szczególnie problematyczny bywa diesel o oznaczeniu N47, m.in. ze względu na rozrząd. W BMW X3 E83 z napędem xDrive dobrze jest również zapoznać się z historią serwisową napędu – cena regeneracji skrzyni rozdzielczej jest szacowana na około 3-4 tys. zł. Jeżeli jednak uda się znaleźć odpowiednio zadbany egzemplarz BMW X3, to z całą pewnością zapewni satysfakcję z użytkowania.

BMW X3 E83

Nissan Qashqai +2 – 7-miejscowy SUV

Nissan Qashqai pierwszej generacji w wersji +2 to opcja dla osób, które poszukują nieszczególnie przerośniętego SUV-a do 30 tys. z dodatkowym rzędem siedzeń. Oczywiście nie są to miejsca zapewniające przestrzeń dla dorosłych osób, ale zwiększają użyteczność w rodzinach z dziećmi. Nissan Qashqai +2 występuje w dosyć bogato wyposażonych wersjach – m.in. z dachem panoramicznym czy kamerą cofania. W kwocie do 30 tys. zł można znaleźć egzemplarze z początku produkcji. Rozsądnym wyborem jest silnik benzynowy 1.6 l, który zapewnia oszczędne zużycie paliwa i niską awaryjność. Wersja dwulitrowa występuje natomiast także z napędem na cztery koła, choć będzie z pewnością droższa w utrzymaniu. W przypadku diesli do wyboru są silniki dCi o pojemnościach 1.5 l oraz 2.0 l. W tym wypadku również wersja dwulitrowa może mieć napęd na cztery koła. Diesel 1,5 l bywa uznawany za bardziej awaryjny. Auto może stwarzać także nieco problemów z zawieszeniem, ale jego popularność i dostępność części zamiennych sprawia, że serwisowanie go nie powinno być okupione wyjątkowo wysoką ceną.

Jak widać, wybór SUV-ów do 30 tys. zł jest całkiem spory – na rynku można znaleźć również wiele innych modeli w tym budżecie. Jeżeli jednak SUV nie jest w 100% tym, czego szukasz, a jedynie jedną z możliwych opcji, to sprawdź również nasze zestawienie innych samochodów do 30 tys. zł. Znajdziesz w nim klasyczne sedany, rodzinne kombi oraz minivany, a także auta sportowe.