Jakiego SUV-a wybrać do 30 tys. zł?
SUV-y to powszechny wybór wielu kierowców. Ten rodzaj nadwozia łączy w sobie przestronność i użyteczność oraz atrakcyjny wygląd. Popularność SUV-ów zaczęła rosnąć około 20 lat temu, więc wśród aut używanych można obecnie znaleźć całkiem spory wybór modeli. Tak duża różnorodność może utrudniać wybór odpowiedniego SUV-a do 30 tys. zł. Aby ułatwić podjęcie decyzji, przedstawiamy kilka propozycji, które warto wziąć pod uwagę w 2024 roku.
Skrót SUV pochodzi od angielskiego zwrotu Sport Utility Vehice, co można przetłumaczyć jako samochód sportowo-użytkowy. Wyraz „sport” nie oznacza w tym wypadku sportowego prowadzenia, a możliwości, jakie ten samochód oferuje. Przestronność nadwozia pozwala na wygodny transport sprzętu sportowego, a uniesiony prześwit ułatwia dojazd do miejsc rekreacyjnych np. w górach czy nad jeziorem. Oczywiście SUV-y nie zapewniają prawdziwie terenowego potencjału, ale sprawdzą się na nieutwardzonych ścieżkach dużo lepiej niż np. sedan czy kombi z niskim prześwitem.
SUV-y zostały docenione także jako samochody do codziennej jazdy oraz użytku rodzinnego. Pozwalają łatwo poradzić sobie z przewiezieniem większych zakupów czy spakowaniem bagaży na rodzinny wyjazd. Ponadto ich popularność wynika z tego, że są uznawane za wyjątkowo bezpieczne. Zawdzięczają to m.in. masywnej bryle nadwozia oraz podwyższonej pozycji za kierownicą, która zapewnia lepszą widoczność. Poniżej prezentujemy zestawienie Top 5 SUV-ów do 30 tys. zł dopasowanych do nieco odmiennych potrzeb i oczekiwań.
Kwota 30 tys. zł to niestety zbyt mało, na zakup kilkuletniego SUV-a. W tej cenie można zwykle dostać auto wyprodukowane przed 2010 rokiem. Dlatego, jeżeli chcemy kupić możliwie młodego SUV-a, to można wziąć pod uwagę Dacię Duster pierwszej generacji produkowaną w latach 2010-2017. Model wykorzystuje stosunkowo trwałe silniki benzynowe o pojemności 1,6 l, które dobrze znoszą instalację LPG – niektóre egzemplarze otrzymywały ją fabrycznie. Diesle montowane w Dacii Duster również nie mają złej opinii, choć nie są uznawane za szczególnie niezawodne. Ponadto model występuje też w wersji z napędem na 4 koła. Jako słabszą stronę tego auta można wymienić niską jakość wykończenia wnętrza, ubogie wyposażenie wersji podstawowych oraz niskie osiągi.
Suzuki Grand Vitara drugiej generacji może być odpowiedni dla osób, które szukają SUV-a, który ma nieco wyższy potencjał terenowy. Wciąż nie jest on rasową terenówką, ale dysponuje nadwoziem samonośnym wzmocnionym ramą oraz napędem na 4 koła z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego i reduktorem (niedostępne w krótkich odmianach 3-drzwiowych). Grand Vitara może mieć pod maską benzynowy silnik czterocylindrowy 2.0 l lub 2.4 l bądź jednostkę V6 o pojemności 2,7 l lub 3,2 l. Cieszą się one opinią dosyć wytrzymałych i bezawaryjnych. Oferują przy tym odpowiednie osiągi, ale mają spory apetyt na paliwo. Nieco inaczej jest z dieslem 1.9 l, który miewa problemy z turbosprężarką. Problemów z nim może także przysporzyć obecność filtra cząstek stałych.
W kwocie do 30 tys. zł można także kupić Mitsubishi ASX pierwszej generacji. Model produkowano w latach 2010-2021, a założony budżet wystarczy na zakup egzemplarza z początków produkcji. Benzynowy silnik 1,6 l nie zapewnia szczególnych osiągów, ale jest trwały i nieskomplikowany. Wersja benzynowa była produkowana jednak tylko z napędem na przednią oś. ASX z dieslem występuje również z dołączanym napędem tylnej osi. Atutem tego modelu mogą być kompaktowe rozmiary ułatwiające poruszanie się w mieście – samochód oferuje przy tym całkiem przestronne nadwozie. Przed zakupem używanego egzemplarza zdecydowanie warto skontrolować podwozie pod względem korozji, która bywa problematyczna w tym modelu. Można jej przeciwdziałać, stosując odpowiednie środki antykorozyjne, jednak zbyt późna reakcja na rozwijającą się rdzę może stanowić spore utrudnienie w serwisowaniu zawieszenia.
BMW X3 pierwszej generacji z oznaczeniem fabrycznym E83 to opcja dla osób szukających SUV-a do 30 tys. zł z wyższej półki o nieco sportowym charakterze. Auto ma przestronne wnętrze z bogatym wyposażeniem i odpowiednią jakością wykończenia. Model jest ceniony również za trwałe silniki sześciocylindrowe o pojemnościach 2,5 l oraz 3 l, które zapewniają osiągi na odpowiednim poziomie, choć swoje przy tym spalą. Alternatywą są dwulitrowe silniki czterocylindrowe, w których niższe spalanie jest okupione słabszymi osiągami oraz wyższą podatnością na awarie – szczególnie problematyczny bywa diesel o oznaczeniu N47, m.in. ze względu na rozrząd. W BMW X3 E83 z napędem xDrive dobrze jest również zapoznać się z historią serwisową napędu – cena regeneracji skrzyni rozdzielczej jest szacowana na około 3-4 tys. zł. Jeżeli jednak uda się znaleźć odpowiednio zadbany egzemplarz BMW X3, to z całą pewnością zapewni satysfakcję z użytkowania.
Nissan Qashqai pierwszej generacji w wersji +2 to opcja dla osób, które poszukują nieszczególnie przerośniętego SUV-a do 30 tys. z dodatkowym rzędem siedzeń. Oczywiście nie są to miejsca zapewniające przestrzeń dla dorosłych osób, ale zwiększają użyteczność w rodzinach z dziećmi. Nissan Qashqai +2 występuje w dosyć bogato wyposażonych wersjach – m.in. z dachem panoramicznym czy kamerą cofania. W kwocie do 30 tys. zł można znaleźć egzemplarze z początku produkcji. Rozsądnym wyborem jest silnik benzynowy 1.6 l, który zapewnia oszczędne zużycie paliwa i niską awaryjność. Wersja dwulitrowa występuje natomiast także z napędem na cztery koła, choć będzie z pewnością droższa w utrzymaniu. W przypadku diesli do wyboru są silniki dCi o pojemnościach 1.5 l oraz 2.0 l. W tym wypadku również wersja dwulitrowa może mieć napęd na cztery koła. Diesel 1,5 l bywa uznawany za bardziej awaryjny. Auto może stwarzać także nieco problemów z zawieszeniem, ale jego popularność i dostępność części zamiennych sprawia, że serwisowanie go nie powinno być okupione wyjątkowo wysoką ceną.
Jak widać, wybór SUV-ów do 30 tys. zł jest całkiem spory – na rynku można znaleźć również wiele innych modeli w tym budżecie. Jeżeli jednak SUV nie jest w 100% tym, czego szukasz, a jedynie jedną z możliwych opcji, to sprawdź również nasze zestawienie innych samochodów do 30 tys. zł. Znajdziesz w nim klasyczne sedany, rodzinne kombi oraz minivany, a także auta sportowe.