Lampy ksenonowe wymagają dużego napięcia do ich uruchomienia. Do zapalenia się lampy ksenonowej potrzebne jest napięcie na poziomie 25000V, jednak po ustabilizowaniu się światła wystarczy zaledwie kilkadziesiąt. Do wygenerowania odpowiedniej ilości energii potrzebne jest zastosowanie specjalnego układu zapłonowego składającego się z przetwornicy do ksenonów i zapłonnika.
Przetwornica xenonów to urządzenie elektroniczne, które umożliwia zmianę parametrów prądu napięcia instalacji elektrycznej samochodu tak, aby możliwe było zasilanie lamp ksenonowych. Innymi słowy jest ona wysokosprawnym zasilaczem wykonanym w technice impulsowej.
Zastosowanie specjalnych układów scalonych umożliwiło duży wzrost sprawności elektrycznej oraz znaczną miniaturyzację urządzeń tego typu. W przetwornicach do ksenonów stosuje się tranzystorowe układy kluczujące oraz układy z cewkami i kondensatorami, które pracują z dużą częstotliwością.
Objawy usterki przetwornicy do ksenonów są zbliżone do usterki żarnika (żarówki). Zazwyczaj uruchomienie lampy trwa coraz dłużej, a z czasem światło słabnie i zaczyna migać, ponieważ urządzenie nie jest w stanie dostarczyć napięcia o odpowiednich parametrach.
W przypadku kompletnego przepalenia przetwornicy xenon całkowicie gaśnie. Do najczęstszych problemów przetwornic do ksenonów zalicza się zaśniedziałe styki oraz przepalone tranzystory. Wzrost oporności uniemożliwia dostosowanie parametrów napięcia do wartości wymaganych przez odbiornik, czyli żarnik lampy ksenonowej.
Jednym z częściej stosowanych sposobów na sprawdzenie przetwornicy lampy ksenonowej jest ich zamiana pomiędzy lampami. Jeżeli przetwornica z lampy działającej niepoprawnie pracuje idealnie w lampie świecącej we właściwy sposób, to problem może leżeć w żarniku, a w najgorszym przypadku doszło do usterki zapłonnika.
W większości lamp przetwornica jest stosunkowo łatwo dostępna i można ją wymontować bez większych problemów. Często też blokuje dostęp do zapłonnika. Po demontażu uszkodzonej przetwornicy już na pierwszy rzut oka widać uszkodzone tranzystory i ich gniazda. Zazwyczaj są pokryte wyraźnym śladem dymu lub przepalenia.
Aby upewnić się, które z tranzystorów uległy zniszczeniu, można przeprowadzić proste badanie omomierzem. Jeżeli mamy do czynienia ze wzrostem oporności, to świadczy to uszkodzeniu danego tranzystora. Inwestycja w nowe przetwornice to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie w przypadku ich awarii.
436 produktów
Wybierz auto