Zaciski hamulcowe są niezbędne, żeby układ hamulcowy działał sprawnie i bezpiecznie. Są one zamontowane do zwrotnicy koła i to w właśnie w zaciskach jest generowana energia, która wysuwa tłoczek i dopycha klocki hamulcowe do tarczy. Najpierw dociskany jest jeden z klocków, a dopiero następnie drugi. Wytworzona w ten sposób siła tarcia powoduje, że pojazd zatrzymuje się w miejscu. Sprężyna zacisku hamulcowego odpowiada za utrzymanie zacisku w odpowiedniej pozycji poprzez wyeliminowanie ruchów zacisku względem wspornika. Jest to równocześnie warunek zachowania prawidłowej pozycji klocka hamulcowego. Eksploatacja sprawia, że z czasem sprężyna traci swoją sprężystość i w skrajnych przypadkach może dojść nawet do jej pęknięcia.
Sprężyny do zacisku hamulcowego to części eksploatacyjne, z które z czasem tracą swoje charakterystyczne właściwości. Objawy awarii tego elementu mogą być różne: drganie pedału hamulca podczas hamowania, drganie kierownicy w trakcie hamowania, problem z ustabilizowaniem kierunku jazdy czy hałas w trakcie hamowania. Nie za każdym razem będzie to związane ze sprężyną do zacisku hamulcowego, ale nawet jeśli odpowiedzialny jest inny element, sprężynę przy remoncie hamulców powinno się wymienić. Jest to znacznie tańsze, niż czekanie na jej awarię i kolejna wizyta u mechanika. Dotyczy to zwłaszcza starszych samochodów, w których wymiana sprężyn zacisku hamulcowego przy naprawie hamulców jest wręcz obowiązkowa.
60 produktów
Wybierz auto