Układ hamulcowy jest odpowiedzialny za to, żeby w bardzo krótkim czasie zatrzymać rozpędzony do dziesiątek kilometrów na godzinę pojazd, o wadze często przekraczającej 1,5 tony. Kilka metalowych elementów, takich jak tarcza hamulcowa, klocki oraz zacisk, jest w stanie tego dokonać o ile funkcjonuje sprawnie.
Bardzo ważną rolę w układzie hamulcowym pełni mocowanie zacisku hamulcowego, popularnie zwane jarzmem zacisku hamulcowego. Niestety, jest ono często pomijane w kontekście całego układu, choć bez niego nie byłby on w stanie funkcjonować. Jarzmo zacisku hamulcowego jest odpowiedzialne za mocowanie zacisku oraz klocków hamulcowych i utrzymanie ich we właściwej pozycji względem siebie. Jego funkcją jest również umożliwienie klockom szybkiej aktywacji w momencie hamowania.
Jarzmo hamulca jest zwykle wytrzymałe i jest w stanie „przeżyć” inne elementy układu. Jednak pod warunkiem, że jest wykonane z dobrej jakości materiałów, z wykorzystaniem technologii na poziomie współczesnych pojazdów. Zamontowanie taniego, niskiej jakości zamiennika do silnego pojazdu skończy się awarią po bardzo krótkim czasie. Dlatego też przy wyborze zamiennika należy kierować się zwłaszcza jakością, a dopiero w drugiej kolejności ceną. Jednak nawet dobrej jakości mocowania zacisku hamulcowego może ulec awarii. Do najczęstszych usterek jarzma hamulca należy poluzowanie się mocowań. Przejawia się to dziwnym zachowaniem pojazdu, a z okolic kół będzie dobiegał dziwny, charakterystyczny dźwięk. Kolejną częstą awarią jest zniekształcenie się otworów jarzma wskutek zmiany kształtu prowadnic. Da to o sobie znać dziwnym odgłosem w trakcie hamowania oraz nierównomiernym zużywaniem się klocków hamulcowych. Podobnie jak wiele innych elementów, także mocowanie zacisku hamulcowego jest narażone na korozję oraz zaśniedzenie. Efektem tego mogą być wibracje, dziwne dźwięki z okolic układu hamulcowego oraz stuki w okolicach zacisków. Negatywnie wpłynie to również na żywotność klocków hamulcowych.
677 produktów
Wybierz auto