Jak dobrać płyn do samochodu i jak wymienić płyn chłodniczy?
W zasadzie możemy uznać, że płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. Bez niego nie jest możliwe poruszanie się samochodem. Jeśli ubywa płynu chłodniczego, to tak jak w przypadku braku oleju silnikowego bądź niedoborów oleju przekładniowego, pojazd nie będzie zdatny do użytku. Zadaniem płynu chłodniczego jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury silnika. Pozwala jednostce napędowej osiągać i utrzymywać odpowiednie parametry termiczne. Ponadto znacznie wydłuża okres eksploatacyjny silnika. Brak płynu chłodniczego może doprowadzić do przegrzania i zatarcia się napędu. Z kolei za dużo płynu chłodniczego będzie zaniżało osiągi. Dlatego w tym artykule dowiesz się ile płynu chłodniczego może ubywać. Jak dobierać płyn do konkretnego samochodu i jak wymienić płyn chłodniczy? Przeczytaj i dowiedz się!
Płyn chłodniczy posiada określone właściwości chemiczne. Te natomiast są niezbędne, aby całość utrzymywał układ napędowy w ryzach. Ciecz krąży w układzie chłodniczym, a jej zadaniem jest utrzymanie optymalnej temperatury silnika i optymalizacja pracy pojazdu. Całość odpowiada także za odprowadzanie nadmiernych ilości ciepła, które powstają w czasie jazdy. Płyn chłodniczy w starszych samochodach optymalnie osiąga temperaturę od 85 stopni do 95 stopni Celsjusza. Z kolei w nowszych samochodach temperatury niejednokrotnie przekraczają 115 stopni. Oznacza to w praktyce, że obecne auta wymagają zupełnie innych mieszanek niż starsze. Wspomniana przed chwilą temperatura pozwala uniknąć przedwczesnego zużycia bądź uszkodzenia komponentów wewnątrz silnika. Odpowiednie chłodzenie podkręca także możliwości układu napędowego, dzięki czemu może on generować większe maksymalne osiągi przy zdecydowanie niższym spalaniu. Ubytki płynu chłodniczego w zbiorniczku mogą być powodem przegrzania silnika. Co w dalszej kolejności będzie prowadzić nawet do zatarcia. Niezwykle istotne z tego względu jest stałe kontrolowanie poziomu płynu w chłodnicy.
Jak wspomniano wcześniej, nie każdy płyn eksploatacyjny pasuje do konkretnego samochodu. Różnią się między innymi parametrami termicznymi. Skład płynów chłodniczych w zależności od strefy klimatycznej może być całkowicie inny. Dlaczego? Ze względu na inne czynniki, którym będzie podlegał. Wszystko zależy od miejsca, w którym płyn ma być wykorzystywany. W Europie popularne są płyny chłodnicze na bazie 50% wody zdemineralizowanej z dodatkiem 1% środków chemicznych i resztą składającą się z glikolu. Substancje chemiczne dodawane do mieszanki ochraniają układ napędowy przed korozją, a także osadzaniem się drobin we wnętrzu samochodu.
W układzie chłodniczym bardzo często może dojść do wycieku płynu. Niestety należy zwracać na to uwagę, gdyż jest to bardzo poważna awaria. Uszkodzenie może stać się przyczyną nawet zatarcia silnika. Przegrzewanie się jednostki napędowej będzie stopniowo prowadzić do utraty właściwości smarujących przez olej silnikowy. Nowe samochody posiadają jednakże system czujników, które w różny sposób sygnalizują taką sytuację. Na co w szczególności zwrócić uwagę? Przede wszystkim pierwszym sygnałem będzie zapalona kontrolka informująca o braku płynu w układzie. Jednak jest to system stosowany tylko w niektórych autach. Drugą oznaką będzie brak płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Dlatego zawsze należy sprawdzić jego stan przed wyjazdem w dłuższą trasę. Pod samochodem, a konkretnie pod chłodnicą mogą pojawić się także kałuże lub wilgotne zacieki. Nie należy jednak mylić ich z wyciekami z klimatyzacji. Ostatnią rzeczą, która może wskazywać na ubytki płynu chłodniczego w zbiorniczku , będzie para unosząca się spod maski.
Co jakiś czas niezbędne jest uzupełnienie stanu zbiorniczka. W przypadku, gdy konieczność ta zdarza się zbyt często, należy odwiedzić warsztat samochodowy. Zbyt szybkie ubywanie płynu chłodniczego ze zbiorniczka warto skontrolować. Całkowity wyciek płynu chłodniczego lub poważny ubytek to prosta droga do poważnego uszkodzenia, a nawet całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.
Na rynku krajowym znaleźć można trzy różne rodzaje płynów do chłodnic. Opierają się innych bazach. Są to kolejno woda destylowana, woda zdemineralizowana oraz koncentrat. Przed zakupem należy dokładnie zapoznać się z instrukcją własnego samochodu. Niektóre marki bowiem mają bowiem ścisłe wytyczne, co do płynów wykorzystywanych w ich wnętrzach. Przed wlaniem całość należy rozcieńczyć z wodą zdemineralizowaną pół na pół. Gotowy preparat można od razu aplikować do układu chłodniczego. Większość produktów przeznaczona jest do uniwersalnego stosowania w każdym silniku. Zdarzają się jednakże płyny dedykowane do konkretnych, np. nowoczesnych silników, wysokoprężnych bądź po prostu tych, które osiągających wyższe temperatury. Wszystkie informacje znajdują się zawsze na etykiecie. Jeśli na opakowaniu napisane jest, że płyn chłodniczy można stosować w układach z elementami wskazanego układu np. wykonanego z mosiądzu lub miedzi, to oznacza, że produkt został stworzony z myślą o pracy wyłącznie z jednym konkretnym rodzajem układu.
Koncentrat we wewnętrznym obiegu wprawiany jest w ruch za pomocą pompy. Ta natomiast jest napędzana przez pasek rozrządu. Jeśli silnik jest w standardowej temperaturze, to płyn chłodniczy krąży po małym obiegu, który obejmuje wyłącznie silnik oraz nagrzewnicę. W ten sposób całość szybciej się nagrzewa w początkowej fazie i pozwala na rozgrzanie oleju silnikowego. Obecnie bardzo często podgrzewa się płyn chłodniczy przed uruchomieniem silnika. Dlaczego? Jest to bardzo dobre rozwiązanie w zimie, gdyż pozwala unikać zimnych rozruchów, które niekorzystnie wpływają na jednostkę napędową. Kiedy płyn chłodniczy osiągnie wyższą temperaturę, zostaje skierowany do tzw. dużego obiegu. W tym momencie jest transportowany poprzez chłodnicę, która redukuje niepotrzebne ciepło. Chłodnica działa na podstawie pędu powietrza bezpośrednio w czasie jazdy. Dodatkowo nowsze pojazdy wyposażone są często w dodatkowo wentylator elektryczny, który uruchamia się w czasie wolniejszej jazdy np. w momencie stania w korku.