🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Jaki olej do diesla – najważniejsze kryteria wyboru

Olej do diesla – jaki wybrać?

Silniki diesla oferują duży moment obrotowy połączony z niskim zużyciem paliwa. Ich specyfika pracy wymaga odpowiednio dobranego oleju, aby jak najdłużej zachować sprawność. Obecnie silniki diesla są skomplikowanymi jednostkami współpracującymi m.in. z turbosprężarką czy filtrami DPF. Dlatego warto wybierać olej silnikowy ściśle dostosowany do konkretnej jednostki. Jaki olej będzie odpowiedni do diesli wykorzystujących poszczególne rozwiązania techniczne?

Jaki olej do diesla

Jak rozpoznać olej do diesla?

W określeniu, czy dany olej jest odpowiedni do diesla, pomocne będą oznaczenia olejów silnikowych. Pierwszym z nich jest oznaczenie SAE, określające klasę lepkości oleju np. 5W30 lub 10W40. Określa ono zakres temperatur, w których olej zachowa właściwe parametry umożliwiające rozruch i ochronę jednostki. Poza klasą lepkości rozróżniamy dwie normy jakości oleju – amerykańską (API) oraz europejską (ACEA).

API, czyli Amerykański Instytut Nafty, opisuje oleje do diesla za pomocą litery C. Dalszy ciąg oznaczenia określa normę jakościową oleju. Najwyższa obecnie norma to CK-4. Wcześniejsze normy – CJ-4, CI-4, CH-4 – wciąż są obecne w użytku. Każda nowsza norma spełnia kryteria wydajności poprzedniej i może być stosowana w starszych silnikach. Normy – CG-4, CF-4, CF-2, CF, CE, CD-II, CD, CC, CB oraz CA – są uznawane za nieaktualne:

  • normy od CF do CG-4 nie mogą być stosowane w większości silników produkowanych po 2009 roku
  • normy CD-CE nie spełniają wymagań silników wytwarzanych po 1994 roku
  • norma CC nie nadaje się do silników wyprodukowanych po 1990 roku
  • normy CB i CA straciły zastosowanie kolejno w 1961 i 1959 roku

 

W klasyfikacji API istnieje również norma FA-4 przeznaczona do użytku z olejem napędowym o zawartości siarki poniżej 15 ppm (0,0015%). Nie posiada ona wstecznej kompatybilności z olejami do diesli kategorii C. Znajduje zastosowanie w wybranych silnikach o zapłonie samoczynnym.

Silnik diesla

Klasyfikacja ACEA została opracowana przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów. Do oznaczania klasy oleju wykorzystywany jest w tym wypadku zapis w formie litera + cyfra. Klasyfikacja ACEA dzieli oleje silnikowe na następujące kategorie:

  • A/B – wysokopopiołowe oleje do silników benzynowych oraz diesla, gdzie litera A oznacza klasę dla benzyny a B dla diesla np. A7/B7
  • C – średnio- i niskopopiołowe oleje do silników benzynowych z katalizatorem spalin i diesla z filtrem DPF/FAP np. C6
  • E – oleje do silników diesla w samochodach ciężarowych np. E9

 

Dobierając olej według powyższych parametrów, należy zawsze przestrzegać zaleceń producentów samochodów. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować olej o wyższej normie. Warunkiem jest, aby dysponował on zgodnością z wcześniejszą normą, jak w przypadku większości klas API.

Jaki olej do diesla z DPF?

Diesle wyposażone w filtr cząstek stałych wymagają olejów niskopopiołowych. Olej silnikowy do diesla z filtrem DPF można rozpoznać po dopisku „Low SAPS”. Ten rodzaj olejów opracowano tak, aby wydłużyć żywotność filtra DPF. Oleje niskopopiołowe generują mniejszą ilość popiołu podczas spalania w stosunku do standardowych. Dzięki temu kanały filtra DPF nie są zanadto blokowane przez osady popiołu. Należy szukać ich wśród olejów, które według normy ACEA przyporządkowano do grupy C. Najpopularniejsze są oleje Low SAPS z oznaczeniem C3.

Jaki olej do diesla z dużym przebiegiem?

Nowoczesne oleje do diesla zapewniają odpowiednią ochronę również starszym silnikom z dużym przebiegiem. Jeszcze całkiem niedawno panowało przeświadczenie, że przy rosnącym przebiegu należy zmieniać oleje na gęstsze. Przy przekraczaniu 100-150 tys. km niektórzy rekomendowali zmianę oleju syntetycznego na półsyntetyczny, a przy 200-250 tys. km na mineralny. W rzeczywistości wiąże się to z obniżaniem jakości środka smarnego, a co za tym idzie słabszą ochroną jego podzespołów.

Jeżeli w samochodzie jest wykorzystywany olej w pełni syntetyczny, nie należy zmieniać go na środki smarne niższego szczebla technologicznego. Nawet przy jeszcze wyższych przebiegach rzędu 300 tys. km olej syntetyczny zapewni silnikom diesla odpowiednią ochronę. Jaki olej do diesla z dużym przebiegiem może pomóc w utrzymaniu sprawności silnika? Można ewentualnie pokusić się o zmianę parametrów lepkości na lepsze. Należy przy tym uwzględnić jakie klasy SAE rekomenduje producent silnika.

Samochód z silnikiem diesla z dużym przebiegiem

Jak często wymieniać olej w dieslu?

Dystans, po którym zalecana jest wymiana oleju w dieslu to zazwyczaj około 10-13 tys. km. Niektórzy producenci dopuszczają jednak wydłużenie okresu wymiany do nawet 30 tys. km. W opinii wielu ekspertów nie jest to najlepsze rozwiązanie. Decydując się na tak duży dystans wymiany oleju, należy bezwzględnie stosować oleje z technologią LongLife. Przykładowe normy olejów LongLife dla samochodów różnych producentów to np. ll-01 (BMW), 229.51 (Mercedes), 507.00 (VW). Przed zastosowaniem oleju LongLife należy upewnić się, czy producent samochodu przewiduje taką możliwość i wybrać środek spełniający odpowiednie normy.

Olej dopasowany do metod wtrysku paliwa stosowanych w dieslach

To, jaki olej do diesla będzie odpowiedni, zależy również od zastosowanego wtrysku paliwa. Jeżeli silnik wykorzystuje pompowtryskiwacze, należy wybrać olej dedykowany do tego rozwiązania. Źle dobrany olej stwarza ryzyko uszkodzenia wałka, co wiąże się z kosztowną naprawą. Pompowtryskiwacze to rozwiązanie obecne w niektórych silnikach Grupy Volkswagen oraz marki Ford. Oleje spełniające normy Volkswagena oznaczono symbolami VW 505.01 (oleje bez LongLife), 506.01 (oleje LongLife), 507.01 (oleje LongLife + DPF). Do Forda z pompowtryskiwaczami należy natomiast wybierać oleje spełniające normę M2C917-A.