🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Zużyte świece zapłonowe – objawy i konsekwencje

Jak rozpoznać zużycie świec zapłonowych?

Moc generowana przez silnik pochodzi z procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Czynnikiem inicjującym zapłon mieszanki jest iskra, której źródłem jest świeca zapłonowa. Taka mała iskierka, a jest konieczna, aby wprawić w ruch całkiem spory kawał stali, jakim jest samochód. Znając objawy zużytych świec zapłonowych można rozpoznać, czy należy je już wymienić. Dzięki temu można zrobić to, zanim auto zostanie całkowicie unieruchomione. Jakie są objawy zużytych świec?

świeca zapłonowa

Dlaczego świece zapłonowe się zużywają?

Warunki, w jakich pracują świece zapłonowe, nie są lekkie. Już sama temperatura i ciśnienie robią wrażenie – nawet 1000 stopni Celsjusza i 100 atmosfer! Dodając do tego konieczność wytwarzania iskry kilkaset, a czasem nawet ponad tysiąc razy na minutę, widać, że świeca zapłonowa nie ma lekko.

Samo spalanie, poza energią, jest źródłem ubocznych produktów spalania. Ich obecność sprawia, że środowisko pracy świecy jest dla niej jeszcze bardziej niekorzystne. Agresywne produkty spalania osadzają się na świecy, obniżając jej sprawność.

Pomimo postępującego zużycia, świece są w stanie wytrzymać około 30 tys. kilometrów. Ten wynik może być niższy lub wyższy, w zależności od rodzaju świec czy sposobu użytkowania pojazdu. Producenci samochodów zalecają różne interwały wymiany świec. Dlatego najlepiej polegać na przekazywanych przez nich informacjach, dotyczących żywotności świec.

Zalecenia producentów nie zwalniają jednak z konieczności monitorowania stanu świec i zachowania pojazdu. Tylko dzięki temu uda się zachować sprawność układu zapłonowego. Po czym poznać, że świece zapłonowe są do wymiany?

Słabe świece zapłonowe – objawy

Słabe świece zapłonowe dają objawy, które nie zawsze da się wyczuć podczas jazdy – zwłaszcza w początkowych fazach zużycia. Spadek osiągów nie jest skokowy, dlatego może być niezauważony podczas codziennej eksploatacji pojazdu.

Uszkodzona świeca zapłonowa może zostać dostrzeżona, dopiero gdy pojawią się problemy z uruchomieniem silnika. W skrajnym przypadku odpalenie samochodu może być nawet całkowicie niemożliwe. Problemy z zapłonem nasilają się, gdy silnik jest zimny.

Gdy świece zapłonowe kończą swój żywot, można zauważyć również nierówną pracę silnika. Szarpanie i falujące obroty to charakterystyczne objawy zużytych świec zapłonowych. Zjawisko jest najlepiej widoczne na niskich obrotach.

świece zapłonowe

Niektóre czynniki mogą pozostawiać na powierzchni świec osad, który zaburzy ich prawidłową pracę. Można wśród nich wymienić:

  • Tankowanie paliwa niskiej jakości
  • Uszkodzona uszczelka pod głowicą
  • Spalanie znacznej ilości oleju silnikowego
  • Jazda na niedogrzanych świecach, w niższej temperaturze, niż wymagana do samooczyszczania

 

Brud zalegający na świecach może powodować ciemny bądź niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Jego kolor zależy od tego, czy źródłem osadu jest nagar, czy cząsteczki oleju silnikowego.

Niesprawne świece zapłonowe mogą również być powodem wzrostu zużycia paliwa.

Po czym poznać, że świece zapłonowe są do wymiany

Zużycie świec nie jest łatwe do zaobserwowania, jeżeli ich objawem będzie jedynie stopniowy spadek mocy silnika. Jeżeli jednak da się odczuć, że samochód nie ma już takiego „kopa” jak wcześniej, warto sprawdzić stan świec. Pojawienie się któregoś z objawów wymienionych powyżej, również powinno obligować do skontrolowania świec zapłonowych. Zwłaszcza jeżeli występuje więcej niż jeden z nich.

O stanie świecy najlepiej świadczy jej wygląd. Dlatego skutecznym sposobem weryfikacji ich stanu jest po prostu „rzucić na nie okiem”.

zużyta świeca zapłonowa

Po wykręceniu świec da się gołym okiem dostrzec, czy wszystko z nimi w porządku. Barwa ceramicznego izolatora świecy powinna być niezmieniona. Najczęściej występuje w kolorze szarobiałym lub szarożółtym. Na jego powierzchni nie może być także żadnych pęknięć.

Należy również zwrócić szczególną uwagę na stan elektrody masowej. W jej skład wchodzą elektroda czołowa (boczna) oraz elektroda główna (środkowa). Przestrzeń pomiędzy nimi jest miejscem, gdzie powstaje iskra.

Jeżeli to miejsce jest pokryte osadem lub nagarem, to świeca nie będzie funkcjonować prawidłowo i nadaje się do wymiany. To jednak pomoc doraźna należy wówczas zdiagnozować źródło powstawania dużej ilości osadu, który z pewnością przyczyni się również do zniszczenia nowych świec zapłonowych.