Nagrzewnica samochodowa, jest podobnie jak chłodnica, wymiennikiem ciepła. Jednakże w jej przypadku, istotą funkcjonowania jest grzanie, a nie chłodzenie. Paradoksalnie, nagrzewnica podgrzewa powietrze korzystając z układu chłodzenia. Swoją budową nagrzewnica samochodowa do złudzenia przypomina chłodnicę, z tym, że jest od niej znacznie mniejsza. Składa się ona z użebrowanych rurek, którymi płynie gorąca ciecz z układu chłodzenia. Przepływa ona przez nagrzewnicę zanim jeszcze trafi do chłodnicy i zostanie schłodzona przez pęd powietrza. Skąd wysoka temperatura cieczy? Rzecz jasna została ona odebrana z silnika.
Nagrzewnica do samochodu jest zlokalizowana tuż za deską rozdzielczą. Przemawia za tym jej rola, jaką jest ogrzanie wnętrza pojazdu. Powietrze, które przepływa przez nagrzewnicę jest ogrzewane, a sam jego przepływ bywa zazwyczaj wspomagany wiatrakami. Ciepłe powietrze może być regulowane na dwa sposoby. Pierwszy sposób opiera się na działaniu specjalnego zaworu, który reguluje ilość gorącej cieczy, która dopływa do nagrzewnicy. Zmniejszenie jej ilości sprawia, że temperatura powietrza wpadającego do kabiny spada. Drugim sposobem jest regulacja przepływu powietrza: część może zostać skierowana na nagrzewnicę, a części prosto do wentylatorów, gdzie obydwa strumienie mieszają się ze sobą w stosunku wybranym przez kierowcę. Wiedząc już jak działa nagrzewnica samochodowa, warto jeszcze zrozumieć, co może się w niej zepsuć.
Awaria nagrzewnicy jest zwykle pierwszą rzeczą, która przychodzi do głowy, gdy z kanałów wentylatora nie chce płynąć ciepłe powietrze. Powszechną usterką jest cieknięcie nagrzewnicy. Dość często dochodzi również do niedrożności przewodów, które doprowadzają do niej ciecz. Niestety, w wielu przypadkach diagnoza awarii nagrzewnicy do auta może być utrudniona, gdyż w sporej części modeli jest ona zamontowana dość głęboko, przez co dojście do niej jest trudne i czasochłonne. Sprawdzenie sprawności nagrzewnicy polega na określeniu temperatury rurek doprowadzający oraz odprowadzających płyn. Jeśli rurka doprowadzająca jest ciepła, a odprowadzająca znacznie chłodniejsza, prawie na pewno nagrzewnica jest niesprawna. W przypadku, kiedy obydwie rurki są chłodne, przyczyny należy szukać pozna nagrzewnicą. Podejrzenie powinno paść wówczas w pierwszej kolejności na niedrożne przewody. Jeśli faktycznie to one są winne, wymiana może być bardzo czasochłonna, gdyż trzeba będzie zdemontować bardzo dużą część lub wręcz cały kokpit. Same przewody są względnie tanie, oscylując ok. 100-150 zł za komplet. Sama nagrzewnica to już wydatek rzędu kilkuset złotych.
1211 produktów
Wybierz auto