Szczotki w alternatorze generują energię, która zasila instalację elektryczną samochodu i jest magazynowana w alkumulatorze. Jest to podstawowy element zużywający się w alternatorach, który raz na jakiś czas trzeba wymieniać. Pary szczotek alternatora są zamontowane w szczotkotrzymaczu, który jest często zintegrowany z regulatorem napięcia alternatora. Szczotki to element wykonany ze stopu metali lub sprasowanego grafitu. Dzięki zastosowaniu takich materiałów uzyskuje się stosunkowo dużą odporność mechaniczną i niską rezystancję. Warto mieć na uwadze, że dla uzyskania optymalnej wydajności szczotki alternatora muszą pracować w stałym kontakcie z powierzchnią pierścieni ślizgowych. Dlatego są dociskane z określoną siłą do pierścieni przez sprężynki szczotkotrzymacza.
Zużycie szczotek powoduje brak możliwości generowania energii do zasilania instalacji elektrycznej samochodu. W takich okolicznościach zazwyczaj dochodzi do rozładowania akumulatora i unieruchomienia silnika oraz braku możliwości jego ponownego uruchomienia. Zanim dojdzie do sytuacji skrajnej, kierowca może obserwować pewne sygnały, świadczące o tym, że zbliża się kres eksploatacji szczotek. Jednym z nich jest sygnalizowanie braku ładowania przez kontrolkę na desce rozdzielczej. W początkowym okresie może okazać się, że mocno zużyte i częściowo zabrudzone szczotki oraz pierścienie coraz częściej powodują iskrzenie i chwilowe przerwy w dostawie energii, jednak wzrost obrotów silnika przywraca poprawne wartości.
Z czasem można obserwować coraz dłuższe sygnalizowanie problemu z ładowaniem, aż dochodzi do sytuacji, w której kontrolka świecie się przez cały czas i nie gaśnie nawet po zwiększeniu prędkości obrotowej. Jest to oznaka, że warto sprawdzić alternator, a w szczególności regulator napięcia i szczotki. Dobrym rozwiązaniem jest także kontrola stanu pierścieni ślizgowych. Ścierające się szczotki alternatora oraz iskrzenie spowodowane pracą na granicy kontaktu, często przyspiesza osadzanie się zanieczyszczeń na pierścieniach ślizgowych i co ciekawe także na powierzchni ciernej szczotek.
W celu wymiany szczotek konieczne jest zdemontowanie regulatora napięcie ze szczotkotrzymaczem. Jeżeli szczotki są zużyte, to konieczna jest ich wymiana. Warto wcześniej zaopatrzyć się w produkty pasujące do naszego alternatora i regulatora napięcia. Są to elementy niezwykle ważne dla poprawnego działania alternatora, a jednocześnie niedrogie. W zależności od rodzaju alternatora procedura wymiany może się nieco różnić. Podczas prac warto trzymać się zaleceń producenta. Jeżeli wymiana szczotek miałaby sprawić problem, to lepiej zdecydować się na wymianę kompletnego regulatora napięcia.
310 produktów
Wybierz auto