Śruby kół samochodowych to bardzo ważny element, który ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Dobrze dobrana i dokręcona śruba skutecznie utrzymuje koło na piaście i eliminuje ryzyko jego odpadnięcia. Ponadto, prawidłowo dokręcone śruby koła samochodu powinny dać się odkręcić zwykłym kluczem do kół w celu założenia koła zapasowego, o ile samochód jest w nie wyposażony lub w celu wykonania czynności serwisowych np. związanych z obsługą techniczną hamulców. Warto wiedzieć, że dobierając śruby do koła samochodowego, trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów.
Śruby w różnych samochodach mogą różnić się średnicą i skokiem gwintu, typem osadzenia, długością gwintu oraz rozmiarem łbów lub jak kto woli klucza do kół, który mamy na wyposażeniu naszego samochodu. W przypadku osób korzystających z dwóch różnych kompletów kół zimowych i letnich może okazać się, że konieczne jest zakupienie dwóch zestawów śrub. Co do zasady, śruby do kół aluminiowych są dłuższe od tych dedykowanych do kół stalowych. Zastosowanie za krótkich śrub do dokręcenia felg aluminiowych może spowodować zerwanie śruby. Wynika to z różnicy szerokości gniazda śruby, w felgach ze stopów lekkich są znacznie szersze.
Dobierając śruby do kół samochodowych, warto pamiętać o kilku szczegółach. Przede wszystkim ważny jest rozmiar gwintu śrub samochodowych. Trzeba dobrać je tak, aby pasowały do fabrycznych otworów. Oznaczenia gwintu składają się z wielkiej litery i liczby oznaczającej średnicę gwintu oraz skoku gwintu np. M14 x 1,5. Oprócz tego warto pamiętać też o rozmiarze klucza do kół oraz rodzaju płaszczyzny mocującej felgę. Na rynku stosuje się dwa rodzaje śrub stożkowe i kuliste.
Rekomenduje się, aby śruby były dopasowane do gniazda felgi. Oznacza to, że do felg z gniazdem okrągłym powinno się stosować śruby kuliste. Oprócz tego bardzo ważna jest też odpowiednia długość śruby. Zbyt długie śruby mogą kolidować z mechanizmem hamulca. Za krótkie nie gwarantują odpowiedniej siły docisku koła do piasty. Długość śrub ma szczególne znaczenie w przypadku zmiany kół stalowych na aluminiowe i odwrotnie. Koła aluminiowe z uwagi na ich budowę wymagają zastosowania długich śrub, które są zbyt długie do tego, aby stosować je z felgami stalowymi.
W niektórych samochodach zamiast typowych śrub, koła dokręca się nakrętkami po uprzednim osadzeniu ich na szpilkach osadzonych w piaście koła. Podobnie jak w przypadku zwykłych śrub, nakrętki dobiera się na podstawie zbliżonych parametrów. Należą do nich: średnica i skok gwintu, typ osadzenia (czyli kształt nakrętki po stronie, która dociska felgę do piasty), a także całkowita wysokość nakrętki i rozmiar klucza do kół. Oprócz tego nakrętki koła mogą różnić się budową, dostępne są nakrętki przelotowe i zamknięte, które po montażu wyglądają jak typowe śruby do kół. Może zdarzyć się, że wymienić trzeba będzie także szpilki np. ze względu na uszkodzenie gwintu. Dostępne są szpilki o różnej długości, średnicy i skoku gwintu. Szpilki różnią się także sposobem montażu. Stosuje się szpilki wkręcane oraz wbijane. W naszym sklepie oferujemy szpilki do wszystkich typów samochodów. Sprawdź ofertę akcesoriów do kół dedykowanych do twojego samochodu.
Urwana szpilka w kole to spory problem. Prawidłowy montaż koła jest w takich okolicznościach niemożliwy i trzeba jak najszybciej wymienić uszkodzoną szpilkę lub szpilki koła na nowe. Do problemów ze szpilkami kół najczęściej dochodzi podczas sezonowej zmiany ogumienia w warsztatach wulkanizacyjnych. Dokręcanie nakrętek zbyt dużym momentem obrotowym często powoduje zerwanie całej szpilki. Takie uszkodzenie może okazać się bardzo kłopotliwe, ale niezależnie od zakresu prac, jaki trzeba wykonać aby wymienić szpilkę, konieczny jest zakup nowych.
Wybierając szpilki do kół, warto pamiętać o tym, że jest to element, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Mając to na uwadze, dobrze jest wybierać produkty w dobrej jakości, wykonane z wysokogatunkowej stali. Pojedyncza szpilka nie kosztuje fortuny, dlatego lepiej kupić wyroby renomowanych producentów wyposażenia do samochodów, takich jak: Febi Bilstein, Febest, Meyle czy Swag.
Dobierając szpilki samochodowe, trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów. Zdecydowanie najprościej jest dobierać szpilki piasty na podstawie danych samochodu. Większość dostawców ma skatalogowane odpowiednie rodzaje i rozmiary szpilek w ten właśnie sposób. Tak też jest w naszym sklepie.
Wybierając szpilki do koła samochodu, warto zwrócić uwagę na sposób ich montażu. Na rynku dominują dwa rozwiązania szpilki wkręcane i mocowane na wcisk. W przypadku uszkodzenia szpilki wciskanej możliwy jest jej demontaż bez rozwiercania. Natomiast przy szpilkach wkręcanych procedura zazwyczaj okazuje się nieco bardziej skomplikowana. Nie ma możliwości zmiany albo montażu szpilek innego rodzaju niż te, do których przystosowana jest piasta samochodu. Dobierając szpilkę, trzeba zwrócić jeszcze uwagę na jej średnicę, rodzaj gwintu, średnicę łba o ile występuje, długość całkowitą i długość gwintu.
953 produktów
Wybierz auto