Zaawansowane

Brak mocy w aucie – dlaczego samochód nie przyspiesza?

Dlaczego samochód traci moc przy dodawaniu gazu?

Maksymalne osiągi silnika są efektem współpracy wielu układów w pojeździe. Jeżeli w którymś z nich pojawia się problem, to może towarzyszyć temu spadek mocy i utrata osiągów – kierowca wciska gaz, a auto nie przyspiesza tak żwawo, jak powinno. Często przy spadku mocy na desce rozdzielczej zapala się kontrolka silnika. To na wypadek, gdyby kierowca miał się nie zorientować – np. jeżeli jeździ spokojnie i nie korzysta z pełnych osiągów. Jakie są najczęstsze powody spadku mocy silnika?

Brak mocy w aucie podczas jazdy

Kontrolka silnika i spadek mocy – najczęstsze przyczyny problemu

Nagły spadek osiągów silnika podczas jazdy jest zdecydowanie niepokojący. Brak mocy przy przyspieszaniu może być czasem szczególnie niebezpieczny – np. jeżeli wystąpi w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania. Wszystkie silniki wymagają do pracy powietrza oraz paliwa, dlatego problem może wynikać z awarii w układzie paliwowym lub dolotowym. Jednocześnie silniki wysokoprężne i benzynowe różnią się od siebie nieco zasadą działania. Dlatego w jednym i drugim typie jednostki napędowej występują specyficzne problemy wywołujące utratę mocy.

Diesel traci moc podczas jazdy – winę mogą ponosić problemy z paliwem

Diesle wykorzystują zaawansowany układ wtryskowy, który może wywołać spadek mocy np. przy problemach układu sterującego ciśnieniem wtrysku. Ponadto ich układ paliwowo-wtryskowy jest szczególnie czuły na jakość paliwa. Dlatego przyczyną może być też zapchanie wtryskiwaczy bądź zużycie filtra paliwa, co ogranicza dopływ oleju napędowego do silnika. Skutkiem tego będzie brak mocy przy przyspieszaniu.

Co więcej, w zasadzie każdy diesel z wyjątkiem kilku starszych modeli produkowanych na przełomie XX i XXI wieku wykorzystuje turbosprężarkę. Awaria turbiny znacząco obniży moc jednostki wysokoprężnej.

Brak mocy przy dodawaniu gazu w silniku benzynowym może wynikać z usterki w zapłonie

Specyficznym elementem silników benzynowych jest układ zapłonowy, którego brak w dieslach (jednostki wysokoprężne wykorzystują zapłon samoczynny). W autach benzynowych zapłon następuje poprzez podanie iskry – odpowiadają za to świece zapłonowe. Jeżeli świece są zużyte lub niesprawne, to wśród objawów można zaobserwować tzw. wypadanie zapłonu, nierówną pracę jednostki, utratę mocy oraz wzrost zużycia paliwa.

 

Istotnym elementem zapłonu jest także cewka zapłonowa, która przetwarza niskie napięcie na wysokie napięcie – dzięki temu na świecy zapłonowej następuje przeskok iskry. Zepsuta cewka zapłonowa może skutkować zbyt słabą iskrą na świecach, czego skutkiem również będzie brak mocy silnika.

Spadek mocy w samochodzie

Brak mocy w aucie – usterki występujące zarówno w dieslach, jak i silnikach benzynowych

Pomimo różnic występujących pomiędzy jednostkami diesla i benzynowymi, mają one wiele cech wspólnych. W efekcie brak mocy przy dodawaniu gazu może mieć w nich te same przyczyny.

Układ paliwowo-wtryskowy

Nie tylko diesle mogą tracić moc wskutek problemów z wtryskami czy zapchanym filtrem paliwa. Usterki tego rodzaju występują także w silnikach benzynowych, choć nie są aż tak powszechne. Problemy z dostarczaniem odpowiedniej dawki paliwa – czy to benzyny, czy oleju napędowego, mogą być też następstwem zepsutej pompy paliwa. Objawem będzie brak płynności przyspieszania i szarpanie.

Jeżeli brak mocy wiąże się z wyczuwalnym zapachem paliwa lub jego plamami pod autem, to przewody paliwowe mogą być nieszczelne. Wówczas również nie będą w stanie doprowadzić do silnika odpowiedniej dawki paliwa.

Układ dolotowy

Przerywana praca silnika i brak mocy może mieć swoje źródło w układzie dolotowym. Wśród najczęstszych przyczyn można tu wskazać zanieczyszczony przepływomierz. Wówczas czujnik przepływomierza nieprawidłowo ocenia ilość powietrza trafiającego do silnika – skutkiem jest źle dobrana dawka paliwa powodująca spadek mocy przy dodawaniu gazu.

Oprócz tego w układzie dolotowym może pojawić się nieszczelność. W efekcie dawka powietrza nie będzie dobrana prawidłowo, powodując utratę mocy. Nieszczelne przewody podciśnienia wywołują problemy z pracą m.in. zaworu EGR. Zawór EGR może pokryć się zanieczyszczeniami, które zablokują go. O nieprawidłowych proporcjach mieszanki paliwowo-powietrznej informuje zwykle kontrolka silnika.

Turbosprężarka

Jeżeli nasz turbodiesel lub jednostka benzynowa z turbosprężarką, utracą „kopa”, to wśród podejrzanych należy uwzględnić właśnie turbinę. Awaria turbosprężarki może mieć przy tym swoje charakterystyczne objawy jak hałaśliwa praca oraz mocne dymienie z rury wydechowej.

Układ wydechowy

Brak mocy w aucie może być rezultatem utrudnień w odprowadzaniu spalin. Zwykle przyczyną jest zapchanie katalizatora bądź też filtra cząstek stałych. W takiej sytuacji można zaobserwować spadek osiągów i kontrolkę silnika na desce rozdzielczej.

Sterownik silnika i układ elektryczny

Sterownik silnika to układ elektroniczny odpowiedzialny za kontrolę warunków pracy serca samochodu. Dobiera on parametry na podstawie odczytu czujników z poszczególnych elementów jednostki – np. czujnika położenia wałka rozrządu. W przypadku zakłóceń parametry takie jak m.in. kąt wyprzedzenia zapłonu mogą być nieprawidłowe, a w następstwie pełna moc silnika staje się niedostępna.

Usterki elektroniki i układu elektrycznego nie od razu wynikają z poważnej awarii. Czasem są efektem przetarcia i uszkodzenia przewodu łączącego czujnik ze sterownikiem. Mogą też być spowodowane poprzez zaśniedziałe styki. Dlatego w przypadku wystąpienia problemów najlepiej przeprowadzić profesjonalną diagnostykę z użyciem testera. W przeciwnym razie poszukiwanie powodu spadku osiągów silnika i utraty mocy może być niezwykle czasochłonne.