Przepływomierz masowy powietrza, jak sama nazwa wskazuje, mierzy ilość powietrza, która wpada do silnika. Sprawny przepływomierz jest niezbędny, żeby zoptymalizować spalanie, gdyż wbrew powszechnemu przekonaniu, to powietrze jest głównym paliwem dla samochodu! Na każdy litr benzyny bądź oleju spalane jest aż 14,7 litra powietrza! Ta proporcja w mieszance paliwowej powinna być względnie stała, i za to właśnie odpowiedzialny przepływomierz samochodowy. Dostarcza on komputerowi dokładne dane odnośnie ilości powietrza i pozwala na dobranie odpowiedniej dawki benzyny lub oleju. Współcześnie najczęściej wykorzystywanym przepływomierzem powietrza jest tzw. sensor MAF. Jest to najlepszy, najbardziej sprawdzony oraz precyzyjny rodzaj przepływomierza, który najpowszechniej występuje pod postacią czujnika plug-in hot wire. Jest zlokalizowany w kanale dolotowym powietrza, przed przepustnicą.
Najważniejszymi elementami przepływomierza samochodowego są opornik grzejny, opornik pomiarowy temperatury powietrza dolotowego, czujnik temperatury powietrza wlotowego i obwód sterujący. Zasada działania przepływomierza opiera się na zmianie wartości prądu, który jest potrzebny do utrzymania stałej temperatury przepływomierza, oraz zmian oporności na elemencie grzejnym. Im więcej powietrza wlatuje do kanału dolotowego, tym więcej potrzeba prądu do utrzymania stałej temperatury. Przepływomierz powietrza używa się z czasem, więc dość łatwo jest przeoczyć jego awarię. Można ją poznać po zaburzonej pracy silnika: szarpnięciach, gaśnięciu, problemach z przyspieszaniem i rozruchem czy wahaniach obrotów na biegu jałowym. W razie zdiagnozowania awarii zaleca się wymianę przepływomierza, gdyż jego czyszczenie jest rozwiązaniem tylko na krótką metę.
2603 produktów
Wybierz auto