Falujące obroty silnika – skąd się biorą i jak rozwiązać problem?

Falujące obroty silnika – przyczyny i diagnostyka

Obroty silnika w trakcie pracy na luzie powinny utrzymywać stały poziom. Gdy uruchomimy zimny silnik, to obroty mogą być nieco wyższe i stabilizować się wraz z osiąganiem optymalnej temperatury pracy. Rozgrzana jednostka powinna mieć jednak podczas pracy na biegu jałowym obroty równiutkie jak szereg w wojsku. Jeżeli obroty falują, to najpewniej coś utrudnia pracę silnika. Jakie przyczyny mogą za tym stać i w jaki sposób można się ich pozbyć?

Falujące obroty silnika

Falujące obroty na zimnej jednostce benzynowej – kiedy mogą oznaczać problemy?

Obroty, z jakimi ma pracować silnik na biegu jałowym, są zależne od czujników elektronicznych. Czujniki dobierają parametry pracy tak, aby zoptymalizować cały proces. W efekcie tuż po rozruchu zimny silnik może utrzymywać przez moment wyższe obroty. Po chwili obroty zaczynają stopniowo i równomiernie opadać, aż zatrzymają się na stałe na jednym poziomie. W zależności od rodzaju silnika i samochodu będzie to około 600-900 obrotów na minutę. Jeżeli obroty silnika benzynowego falują, to z dużą dozą prawdopodobieństwa odpowiada za to jakiś czujnik, bądź też układ zapłonowy lub paliwowy.

W przypadku awarii czujnika – np. położenia wału korbowego, sondy lambda, czy chociażby w przepływomierzu, wystarczy zwykle wymiana uszkodzonego czujnika na nowy, aby pozbyć się falowania obrotów. Koszt naprawy powinien być umiarkowany. Znacznie drożej może być, jeżeli za nieprawidłowości odpowiada sterownik silnika – w takiej sytuacji rachunek z serwisu może być liczony w tysiącach zł.

Podczas awarii układu zapłonowego falowanie na wolnych obrotach może wynikać m.in. ze zużytych świec, cewki zapłonowej lub przewodów – szczególnie jeżeli nie były dawno wymieniane na nowe. Przy tego rodzaju awarii koszt naprawy nie powinien być raczej wygórowany.

Jeżeli falowanie obrotów w benzynie jest spowodowane układem paliwowym, to być może po prostu filtr paliwa jest zużyty i zapchany. W efekcie zbyt mała dawka paliwa trafia do silnika i obroty falują. Koszt zakupu nowego filtra jest zwykle niewysoki i powinien zamknąć się w kilkudziesięciu złotych. Naprawa będzie droższa, jeżeli za falowanie obrotów odpowiada pompa paliwowa.

Falowanie obrotów w dieslu – co może utrudniać utrzymanie obrotów w jednostce wysokoprężnej?

Silniki diesla nie mają iskrowego układu zapłonowego, więc odpadają m.in. problemy z cewkami czy przewodami zapłonowymi. Są za to świece żarowe, które przez zużycie mogą sprawiać, że silnik nie nagrzewa komory spalania do odpowiedniej temperatury i obroty falują. Jednak jednostki wysokoprężne są bardziej wrażliwe na jakość paliwa. W efekcie częstym powodem falowania obrotów w dieslu jest zapchany filtr paliwa – szczególnie przy tankowaniu oleju napędowego wątpliwej jakości. Przyczyna może także tkwić w regulatorze ciśnienia paliwa, który z powodu awarii nierówno dawkuje paliwo.

Na jakość paliwa jest wyczulony także układ wtryskowy silników wysokoprężnych. Problem może występować częściej w dieslach z dużym przebiegiem. Zdarzają się w nich awarie wtryskiwaczy, które wywołują falowanie obrotów. Regeneracja lub wymiana wtrysków w dieslu może być dosyć kosztowna. Wtryski w benzynie są uznawane za znacznie mniej awaryjne i tańsze w naprawie, ale w niektórych przypadkach też mogą być powodem falowania obrotów.

Falowanie obrotów silnika

Co, jeżeli silnik pracuje nierówno na LPG?

W przypadkach, gdy auta z LPG mają problem z falowaniem obrotów na biegu jałowym wyłącznie przy zasilaniu gazem, to oczywiście należy sprawdzić instalację. Wszystkie kable i przewody od LPG powinny przejść inspekcję. Wysokie temperatury mogą prowadzić do ich uszkodzenia. Ponadto winę może ponosić uszkodzony moduł sterujący.

Oprócz tego falowanie na LPG może wynikać ze zużycia filtra LPG czy wtryskiwaczy gazu. Podobnie jak w przypadku diesla i benzyny, warto zwracać też uwagę na jakość gazu. W przeciwnym razie może dochodzić do przyspieszonego zużycia podzespołów instalacji, co zaburza jej pracę i wywołuje awarie.

Dlaczego obroty falują? Najczęstsze przyczyny

Podsumowując, niewielkie wahania obrotów na zimnym silniku nie są niczym niepokojącym – silnik utrzymuje wysokie obroty, po czym stabilizuje je przez chwilę po rozruchu. Jeżeli obroty falują nawet po rozgrzaniu jednostki lub falują na zimnym silniku bardziej niż zwykle, to wśród najczęstszych przyczyn można wymienić:

  • Zużyte świece zapłonowe (benzyna) lub żarowe (diesel)
  • Awarie czujników (silnika, sondy lambda, przepływomierza etc.)
  • Zużyte filtry (paliwa lub powietrza)
  • Usterka pompy paliwa
  • Uszkodzone przewody lub cewki układu zapłonowego (benzyna)
  • Uszkodzone wtryskiwacze (głównie diesel)
  • Rozregulowane zawory silnika
  • Nieszczelny układ dolotowy

 

Nierówna praca na biegu jałowym – jak określić źródło awarii?

Aby możliwie szybko wykryć powód nierównych obrotów silnika na luzie, warto posłużyć się narzędziem diagnostycznym podłączanym do samochodu przez złącze OBD2. Odczyt z pamięci powinien jednoznacznie wskazać podzespół lub czujnik, który jest przyczyną falowania obrotów silnika. Można wykonać to badanie na stacji diagnostycznej, jak również zaopatrzyć się w internecie w odpowiednie urządzenie do samodzielnego odczytania zapisu błędów wskazujących na konkretne czujniki przy pomocy aplikacji na telefon.