Kable do świec doprowadzają wysokie napięcie z cewek do świec zapłonowych. Jest to jeden z istotnych elementów układu zapłonowego silników benzynowych, który odpowiada za sprawność układu i poprawną pracę silnika. Warto wiedzieć, że duże znaczenie dla trwałości i parametrów przewodów zapłonowych ma jakość materiałów, z których zostały wykonane. W przypadku usterki przewodów zapłonowych może dojść do problemu z uruchomieniem silnika przy wysokiej wilgotności powietrza lub nierównej pracy jednostki napędowej. Uszkodzone przewody mogą też powodować niekontrolowane gaśnięcie, problem ze wzrostem prędkości obrotowej silnika oraz wzrost zużycia paliwa.
Przewody zapłonowe najczęściej niedomagają z powodu słabej izolacji, która prowadzi do przebić i przepięć. Często powodem niepoprawnej pracy układu zapłonowego są także zanieczyszczone lub słabej jakości końcówki. W przypadku długiej eksploatacji przewodów lub uszkodzeń mechanicznych spowodowanych w czasie napraw, lub obsługi technicznej może dojść również do przerwania rdzenia przewodu i uszkodzenia warstwy izolacyjnej. Warto też mieć na uwadze, że z czasem nawet najlepsze przewody tracą swoje właściwości i ulegają zniszczeniu.
Dobre kable zapłonowe można poznać po izolacji i zaciskach. Dobrze zamontowane zaciski minimalizują ryzyko przepięcia i straty energii elektrycznej. Nie mniej ważny jest materiał, z którego wykonana jest izolacja. W najlepszych przewodach jest zrobiona z silikonu, który jest doskonałym izolatorem i charakteryzuje się wysoką odpornością na wysokie temperatury oraz działanie substancji chemicznych takich jak olej i paliwo. Równie ważne są także końcówki. To m.in. właśnie od jakości połączenia przewodu ze świecą zależy skuteczność pracy układu zapłonowego. Dobre końcówki gwarantują sprężyste połączenie, które oprze się wibracjom i drganiom generowanym przez jednostkę napędową i przenoszonym przez układ zawieszenia.
Interwały wymiany przewodów zapłonowych różnią się w zależności od jakości produktu. Różne zalecenia w tym zakresie podają także producenci samochodów. Często rekomenduje się, aby wymiana przewodów była powiązana z montażem nowych świec zapłonowych. Co ważne przewody zapłonowe należy wymieniać zawsze w komplecie. Nawet w przypadku uszkodzenia tylko jednego, rekomenduje się wymianę kompletu przewodów z uwagi na ewentualne różnice w parametrach pracy i tempie zużywania się. W naszym sklepie znajdziesz przewody do każdej jednostki napędowej. Jeżeli nie wiesz jakie kable do świec wybrać skorzystaj z filtrowania po modelu samochodu i typie silnika.
Obecnie przewody zapłonowe są zespolone z tzw. fajką świecy i montowane bezpośrednio na głowicy silnika. Rozwiązanie to wypiera powoli kompaktowe cewki zapłonowe. Tradycyjny przewód zapłonowy jest złożony z trzech podstawowych części: nasadki na świecę, czyli tzw. fajki, zasadniczego przewodu elektrycznego oraz nasadki na cewkę (lub rozdzielacz zapłonu). W nasadce przewód łączy się dodatkowym łącznikiem, który ma na końcu tzw. stopę przewodzącą. Zazwyczaj przewód jest połączony z łącznikiem za pomocą gwintu. Bardzo ważną rolę w przewodzie do świec odgrywa jego izolacja. W tanich kablach zapłonowych jest ona wykonana z PCV, jednak materiał ten nie jest zbyt odporny na wysokie temperatury. W droższych przewodach jest on zastąpiony silikonem lub materiałami elastomerowymi, które wykazują dużo większą odporność temperaturową. Przewody rozruchowe dzielą się na różne klasy, właśnie ze względu na odporność na temperatury.
W kablach zapłonowych są powszechnie stosowane trzy różne rodzaje rdzeni: miedziane, węglowe oraz ferrytowe. Miedziane są tanie, ale podatne na zakłócenia elektromagnetyczne. Węglowe (nici włókna szklanego impregnowane grafitem) są odporne na zakłócenia elektromagnetyczne, ale szybko tracą właściwości przewodzenia. Przewody do świec z rdzeniem ferrytowym mają największą zdolność magazynowania energii i dobrze tłumią zakłócenia, ale są względnie drogie. Cena przewodów zapłonowych może być bardzo różna, od kilkunastu do kilkuset złotych.
2619 produktów
Wybierz auto