Układ rozrządu pełni kluczową rolę w pracy silnika. Odpowiada za dostarczanie świeżego powietrza do poszczególnych cylindrów poprzez otwieranie i zamykanie zaworów dolotowych. Ponadto kontroluje on proces usuwania spalin, do czego wykorzystuje otwieranie oraz zamykanie zaworów wylotowych. Układ rozrządu jest bardzo precyzyjny i musi być idealnie zsynchronizowany z pracą wału korbowego oraz położeniem tłoków w poszczególnych cylindrach. Koło zębate wałka rozrządu pracuje w układzie rozrządu i jest napędzane zębatym paskiem rozrządu. Koło zębate rozrządu musi być idealnie dopasowane i zamontowane, a pasek rozrządu musi być z nim współpracować w ściśle określony sposób.
Jako, że praca rozrządu musi być idealnie zsynchronizowana z pracą tłoków, w trakcie montażu paska wszystkie koła zębate, w tym koło zębate rozrządu, muszą być odpowiednio ustawione oraz unieruchomione. Na obudowie silnika znajdują się oznaczenia zwane cechami, które pokazują, w jakiej pozycji powinno się znajdować koło wałka rozrządu w trakcie montażu paska. Jeżeli w trakcie montażu dojdzie do przesunięcia koła, układ będzie pracował w nieodpowiedni sposób, co przełoży się na problemy z rozruchem silnika oraz spadkiem jego mocy. Może to być również przyczyną poważniejszych awarii, które w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika. Wszystkie elementy rozrządu, w tym koło wałka rozrządu, powinny być regularnie sprawdzane i wymieniane, jeśli wykazują jakiekolwiek objawy zużycia lub awarii.
89 produktów
Wybierz auto