Serwo hamulcowe jest niezwykle istotnym podzespołem układu hamulcowego. Jego obecność mocno zwiększa siłę hamowania oraz pozwala ją precyzyjnie kontrolować. W efekcie naciskanie na pedał hamulca nie wymaga aż tak dużej siły, jaka w rzeczywistości byłaby potrzebna do zatrzymania jadącego samochodu.
Serwa hamulcowe od lat opierają się na tej samej zasadzie działania – urządzenie zostało opatentowane w 1927 roku. Obudowa serwa ma zwykle kształt płaskiej okrągłej puszki z metalu. W środku znajduje się membrana, która tworzy dwie komory. Pomiędzy komorami jest także zawór. Wnętrze pierwszej komory jest połączone z układem dolotowym. Druga komora serwa jest wyposażona w zawór, który może wpuszczać powietrze z atmosfery.
Gdy nie korzystamy z hamulców, zawór pomiędzy komorami jest otwarty, a zawór dopuszczający powietrze z zewnątrz jest zamknięty. Membrana pozostaje nieruchoma. Naciśnięcie na hamulec powoduje zamknięcie zaworu pomiędzy komorami oraz otwarcie zaworu zewnętrznego z powietrzem z atmosfery. W efekcie membrana wychyla się w bok z powodu podciśnienia.
Pozycja pedału hamulca jest powiązana ze stopniem wychylenia membrany, a membrana jest połączona z trzpieniem tłoka pompy hamulcowej. W efekcie siła, jaka zostaje przekazana do wytworzenia ciśnienia w układzie hamulcowym, jest zależna od głębokości wciśnięcia hamulca. W silnikach wysokoprężnych, hybrydach plug-in oraz autach elektrycznych niezbędna jest dodatkowa pompa próżniowa – elektryczna lub mechaniczna, która wytwarza podciśnienie.
Gdy dojdzie do awarii serwa hamulca, niezwykle trudno jest uzyskać siłę wystarczającą do zatrzymania samochodu – nawet przy niskiej prędkości. Pedał hamulca staje się wówczas niezwykle twardy – tak samo, jak przy naciskaniu go przy zgaszonym samochodzie.
Opisane objawy nie są jednak typowe dla awarii serwa hamulcowego. Mogą wystąpić również, m.in. gdy dojdzie do rozszczelnienia przewodów podciśnienia. W takiej sytuacji w obydwu komorach utrzymuje się ciśnienie atmosferyczne. Ponadto w samochodach, które wykorzystują dodatkową pompę próżniową, może dojść do jej awarii. Dlatego przed wymianą serwa należy przeprowadzić kontrolę układu hamulcowego.
Wymiana serwa hamulcowego sama w sobie jest uznawana za prostą. Przeszkodą może być jednak pompa hamulcowa, którą należy wcześniej wymontować. To wymaga spuszczenia płynu z układu. Szkodliwe właściwości płynu hamulcowego sprawiają, że wszystkie czynności powinni wykonywać doświadczeni mechanicy.
230 produktów
Wybierz auto
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na jutro
Dostawa na jutro
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na jutro
Dostawa na jutro
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na jutro
Dostawa na czwartek, 20 czerwca
Dostawa na czwartek, 20 czerwca