Jak działa układ zapłonowy silnika iskrowego?

Współczesne silnik spalinowe dzielą się na modele z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Niezależnie od rodzaju, zadaniem układu zasilania jest dostarczanie do komory spalania mieszanki paliwa z powietrzem w odpowiednich proporcjach i wygenerowanie energii mechanicznej podczas jej spalania. W przypadku silników o zapłonie iskrowym wyróżnia się dwa rodzaje układów zasilania. Starszy gaźnikowy i współczesne wtryskowe. Zapłon mieszanki w silniku iskrowym jest inicjowany iskrą elektryczną, która powstaje między elektrodami świecy zapłonowej.

Sprawność silnika iskrowego zależy od stopnia sprężania oraz składu i sposobu podania mieszanki paliwowej. Warto wiedzieć, że pierwsze układy wtryskowe z tzw. wtryskiem jednopunktowym funkcjonują podobnie jak układ gaźnikowy i podają mieszankę do kolektora dolotowego w podobny sposób. Znacznie lepiej dystrybucja paliwa do kolektora odbywa się w przypadku układów z wtryskiem wielopunktowym. We współczesnych konstrukcjach coraz częściej stosowane są wydajne systemy wtrysku bezpośrednio do cylindra, znane szerzej jako GDi i FSI.

 

Jak działa układ zapłonowy silnika diesla?

Zasada działania i budowa układu zapłonowego silnika wysokoprężnego różni się od iskrowego tym, że zapłon mieszanki paliwa i powietrza następuje na skutek wysokiego ciśnienia czynnika. Ciśnienie sprężania w silnikach diesla jest znacznie wyższe niż w jednostkach o zapłonie iskrowym i dzięki temu nie ma konieczności stosowania zewnętrznego źródła ciepła inicjującego zapłon, tak jak ma to miejsce w przypadku silników śbenzynowych i stosowanych w nich w tym celu świec zapłonowych.

Paliwo zapala się na skutek wzrostu temperatury pod wpływem sprężania mieszanki. Nowoczesne konstrukcje samoczynnych układów zapłonowych silników diesla korzystają z popularnych rozwiązań konstrukcyjnych takich jak pompowtryskiwacze, a jeszcze nowsze z systemu common rail. W silnikach wysokoprężnych stosuje się świece żarowe, których zadaniem jest wstępne podgrzanie paliwa co ma ułatwić rozruch silnika na zimno. 

Promocje