Powiadom mnie o dostępności

Wały i półosie napędowe

 

Wał napędowy – przeniesienie napędu na tylne koła pojazdu

Wał napędowy to łącznik pomiędzy silnikiem umieszczonym z przodu samochodu a mostem napędowym tylnej osi pojazdu. Korzystają z niego zarówno samochody z napędem na tył, jak i auta wyposażone w napęd na wszystkie koła. W trakcie pracy silnika wał napędowy jest wprawiany w ruch obrotowy, który powoduje przeniesienie momentu obrotowego z jednostki napędowej do tylnych kół.

Podstawą budowy tego podzespołu jest rura wału. Oprócz tego w jego skład wchodzi całkiem sporo mniejszych elementów – jak np. połączenie wielowypustowe, przeguby krzyżakowe czy ciężarki wyrównawcze. Konstrukcja wału napędowego jest dosyć solidna, jednak w trakcie eksploatacji może dojść do uszkodzenia, które powoduje konieczność wymiany wału na nowy. Awarie pojawiają się najczęściej w autach użytkowanych w trudnych warunkach. Do uszkodzenia może dojść przez zaniedbania w konserwacji i utratę wyważenia wału napędowego.

 

Wymiana wału napędowego

Uszkodzony wał napędowy powoduje szereg objawów, które znacząco utrudniają lub nawet uniemożliwiają korzystanie z auta. Wymiana może być niezbędna, jeżeli podczas jazdy spod samochodu wydobywa się stukający hałas. Ponadto zepsuty wał może powodować też m.in. bicie na kierownicy, wibracje i drgania odczuwalne podczas przyspieszania, a także spadek osiągów. Po zaobserwowaniu takich objawów warto jak najszybciej przeprowadzić naprawę. Użytkowanie auta w tym stanie może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń, a także wiąże się z obniżonym bezpieczeństwem jazdy.

 

Półoś napędowa – budowa i działanie

Pół napędowa jest obecna w każdym samochodzie, gdyż jest niezbędna do przeniesienia momentu obrotowego z silnika na kola. W samochodach, w których napędzana jest oś przednia, półoś jest łącznikiem między skrzynią biegów a piastą koła. W samochodach z napędem na tył, jest ona połączona z wałem napędowym. Generalna większość samochodów ma napęd na przód, co jest rozwiązaniem tańszym, jednak dużo bardziej obciążającym półosie. Dzieje się tak, gdyż muszą one pracować na kołach skrętnych.

Wielu kierowców myli półoś z przegubem i vice versa. Przeguby są częścią półosi! Każda półoś to sztywny wałek, a na dwóch jego końca znajdują się właśnie przeguby. W samochodach z napędem na przód, od strony skrzyni biegów znajduje się przegub wewnętrzny, natomiast od strony koła przegub zewnętrzny. Przegub wewnętrzny jest osadzony na połączeniu przesuwnym, które pozwala na ruch półosi przy małym kącie załamania. Z kolei przegub zewnętrzny ma konstrukcję umożliwiającą skręcanie kół. Jest on narażony na dużo większe obciążenia i z tego względu dużo częściej się psuje.

 

Kiedy wymienić półoś napędową na nową?

Półosie pracują w ciężkich warunkach, jednak są względnie trwałymi elementami. Jeżeli eksploatuje się je zgodnie z zaleceniami, powinny wytrzymać długo. Inaczej sprawa ma się z przegubami zewnętrznymi, które są najbardziej narażonym na usterkę elementem półosi. Są one bardzo wrażliwe na zabrudzenia. Co prawda półosie są chronione przez gumowe osłony, jednak guma jest materiałem mało wytrzymałym i z czasem niszczeje. Ponadto jest ciągle wystawiona na działanie wilgoci, piasku, temperatury czy soli. Jeżeli osłona przegubu pęknie i dojdzie do poważnej ingerencji zanieczyszczeń w mechanizm, może się on „wysypać” nawet po kilku- kilkunastu kilometrach. Przegub zewnętrzny można również uszkodzić ruszając z dużą mocą na skręconych kołach. Do usterek przegubów wewnętrznych dochodzi relatywnie rzadko, a cała półoś psuje się najczęściej w wyniku kolizji. Objawami uszkodzenia przegubu będą pęknięte lub zniszczone gumowe osłony. Ponadto, przy ruszaniu na mocno skręconych kołach słychać będzie metaliczne stuki z okolicy koła. Jeżeli przegub jest już mocno uszkodzony, stuki będą pojawiały się nawet przy lekko skręconych kołach.

 

Jak sprawdzić półoś napędową?

Obserwacyjnie, na podnośniku. Jeśli widoczne są oznaki usterki, należy wymienić element, który jest zniszczony. Półosie napędowe posiada niemal każdy sklep motoryzacyjny. Decydując się na zakup, warto wybrać sklep, który posiada części na stanie, dzięki czemu szybciej będą dostępne u mechanika, któremu powierzony został samochód do naprawy.

8418 produktów

add-car Auto
Kategorie i filtry filter-mobile-icon
Sortuj sort-mobile-icon
add-car

Wybierz auto

Półoś napędowa GSP 217178

Rodzaj skrzyni biegów: Przekładnia mechaniczna

Strona zabudowy: Z prawej, oś przednia

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

289,99

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

289,99

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 221032

Długość [mm]: 605

Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 30

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

234,78

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

234,78

zł/szt.

Darmowa dostawa od 250 zł

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 218248

Długość [mm]: 1075

Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 31

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

315,85

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

315,85

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 218247

Długość [mm]: 743

Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 31

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

254,88

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

254,88

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 202625

Typ skrzyni biegów: At/mt

Strona zabudowy: Oś tylna strona prawa

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

309,49

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

309,49

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa SKF VKJC 7951

Długość [mm]: 1091

Wymiar gwintu: M24x2

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

733,24

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

733,24

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 203001

Długość [mm]: 634

Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 33

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

278,25

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

278,25

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa MEYLE 100 498 0637

Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej

Długość [mm]: 479.5

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

379,91

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

379,91

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 217180

Rodzaj skrzyni biegów: Przekładnia mechaniczna

Strona zabudowy: Z lewej, oś przednia

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

296,97

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

296,97

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 218280

Długość [mm]: 918

Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 36

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

383,97

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

383,97

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 260027

Długość [mm]: 619

Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 30

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

283,62

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

283,62

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 202624

Typ skrzyni biegów: At/mt

Strona zabudowy: Oś tylna strona lewa

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

307,08

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

307,08

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 299212

Długość [mm]: 945

Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 40

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

384,50

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: pt. 25.07

384,50

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 205002

Długość [mm]: 615

Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 27

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

195,36

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

195,36

zł/szt.

Darmowa dostawa od 250 zł

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa MEYLE 714 498 0062

Rodzaj skrzyni biegów: Przekładnia mechaniczna

Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

362,52

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

362,52

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa LÖBRO 305289

Długość [mm]: 670

Otwór o śr [mm]: 10.2

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

730,19

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

730,19

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd

Kaucja: 356,00 zł

Półoś napędowa GSP 210342

Rodzaj skrzyni biegów: Przekładnia mechaniczna

Strona zabudowy: Z prawej, oś przednia

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

366,93

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: pt. 25.07

366,93

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 205032

Długość [mm]: 664

Uzębienie zewnętrzne od strony koła: 27

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

256,05

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

256,05

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa GSP 217136

Strona zabudowy: Z prawej, oś przednia

Długość [mm]: 931

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

292,67

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

292,67

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
Półoś napędowa MEYLE 714 498 0063

Rodzaj skrzyni biegów: Przekładnia mechaniczna

Strona zabudowy: Os przednia, z prawej

Rozwiń więcej danych

Pokaż specyfikacje

503,44

zł/szt.

Kraków: już jutro

U ciebie: już jutro

503,44

zł/szt.

Darmowa dostawa

Podczas dodawania do koszyka wystąpił błąd
car-info
Chwileczkę...
Dodaj swoje auto, aby szybciej znaleźć i dobrze dobrać części
Wybierz auto